Schaduw (De zeven zussen #3) – Lucinda Riley

Met een scriptie en een stage gaat het bloggen misschien niet helemaal zoals gepland, maar… een nieuwe recensie kan niet ontbreken! Ik vertel je vandaag over ‘Schaduw’ (De zeven zussen #3). Lees je mee?

De zeven zussen - SchaduwStar D’Aplièse staat op een keerpunt in haar leven. Na de dood van haar vader, heeft ook zij net als haar zussen, de opdracht gekregen op zoek te gaan naar haar afkomst. Er is alleen één ding dat haar tegenhoudt: haar zusje CeCe, waar ze alles mee deelt. Als ze uiteindelijk met lichte tegenzin naar Londen vertrekt, gaat een nieuwe wereld voor haar open. Daar ontdekt Star het bestaan Flore MacNichol, een onafhankelijke, geëmancipeerde vrouw die honderd jaar geleden leefde en die na haar jeugd op het Engelse platteland naar het bruisende Londen vertrok. Ze maakte daar kennis met nieuwe idealen en tradities en vond de ruimte om haar identiteit te ontplooien. Zal Star in Londen eenzelfde transformatie doormaken en eindelijk uit de schaduw van haar zusje kunnen stappen?

Xander Uitgevers ~ 576 pagina’s ~ april 2018 ~ ISBN: 9789401608718

Star D’Aplièse zit zichzelf na de dood van Pa Salt een beetje in de weg. Ze is haar hele leven al samen met haar zus Cece, maar eigenlijk wil ze diep van binnen zichzelf leren kennen. Wie is Star in de wereld van nu en wie kan ze zijn? Daar heeft bijna niemand een antwoord op: haar vader kan de antwoorden niet meer geven en voor haar andere zussen blijft ze altijd de zus in de schaduw. Toch hoeft ze voor haar familiegeschiedenis geen verre reizen te maken,  want het ligt dichter bij dan ze denkt. Haar vader heeft ook voor haar – na zijn dood – de coördinaten opgeschreven waar haar geschiedenis begint. Al snel komt ze erachter dat dit in een Engelse boekhandel is, die al bijna vergaande glorie is. De baas Orlando is een aparte man die het geheugen van een goudvis heeft. Gelukkig neemt hij haar mee naar zijn familie en daar komt ze een stuk verder. Zo leren we samen met Star het levensverhaal van Flora, een geëmancipeerde vrouw die een eeuw geleden leefde. Ze wist zich los te maken van haar familie en wist – zonder de hulp van haar man – op eigen benen te staan. Wat heeft Star met deze vrouw te maken en kan zij ook loskomen van haar schaduw?

Ik heb dit boek gekregen van de uitgeverij. Dit beïnvloedt mijn mening niet.

Hoge verwachtingen, kleine teleurstelling

Ik had het graag anders gezien, maar helaas had ik het gevoel en de sfeer van dit boek niet meteen te pakken.

‘Schaduw’ (De zeven zussen #3) van Lucinda Riley is alweer het derde deel van deze serie. En ik had toch een partij hoge verwachtingen! Lucinda Riley wist mij namelijk met ‘De zeven zussen’ en ‘Storm’ echt te betoveren, en ik kon echt niet wachten om te ontdekken of ze dit voor de derde keer zou lukken! Ik heb door haar haast een liefde ontwikkeld voor historische romans met een twist, maar hé… was ‘Schaduw’ (De zeven zussen #3) net zo goed? Ik had het graag anders gezien, maar helaas had ik het gevoel en de sfeer van dit boek niet meteen te pakken. Zo’n 150 tot 175 pagina’s wachtte ik op dat speciale gevoel, dat niet kwam door de moeilijke woorden van die rare Orlando. Ik moest blijven opletten door zijn taalgebruik, maar die aandacht had ik er gewoon niet voor.

‘Mijn lieve Star. Op de een of andere manier is het heel passend dat ik jou schrijf, aangezien we allebei weten dat schrijven jouw favoriete communicatiemiddel is. Tot op de dag van vandaag koester ik de lange brieven die je me schreef toen je op de kostschool zat en later, tijdens je studie.’

De bijzondere Flora

Ik heb wel gevonden wat ik uiteindelijk verwachtte van deze reeks te krijgen.

Toch heb ik doorgezet en daar ben ik maar wat blij mee! Ik heb namelijk wel gevonden wat ik uiteindelijk verwachtte van deze reeks te krijgen: de betovering, het mysterie en het fijne gevoel van De zeven zussen! En dat komt mede doordat ik Flora leerde kennen uit de dagboeken die Star krijgt van Orlando’s broer Mouse. Welke rol Flora precies speelt in het leven van Star, ga ik niet verklappen. Maar je leert deze bijzondere vrouw al vanaf haar jeugd kennen, want je wisselt ook naar haar perspectief. En dat zorgde ervoor dat ik zowel een band kreeg met Flora als uiteindelijk met Star. Star is altijd de achtergrond geweest in de vorige, omdat ze werd overrompeld door haar grote zus Cece. Pas in dit boek kom je erachter hoe die situatie nu precies zit. Het is namelijk niet Star, maar Cece die haar zus hard nodig heeft. Alleen laat ze dat niet zo snel zien aan andere mensen.

Star’s kracht

Ik vond het interessant om erachter te komen wat haar pad was en hoe ze is geworden zoals ze nu is.

Ondanks dat ik er dus even in moest komen, zag ik meteen de kracht van Star. Ze houdt van boeken, start een zoektocht naar zichzelf en wil een eigen leven opbouwen, maar durft die stap niet goed te nemen. En ze maakt geen woorden vuil aan dingen die niet van belang zijn. Ik vond het interessant om erachter te komen hoe ze is geworden zoals ze nu is. Met natuurlijk een steuntje in de rug van een aantal bijzondere personages die ik ook nu weer in mijn hart heb gesloten. Star staat dit keer echt op de voorgrond en de mysterieuze Pa Salt wat minder. Normaal krijg je wel een aantal hints naar zijn boeiende leven, maar misschien heb ik er overheen gelezen… dat kan. Ook de hints van het volgende boeken ontbraken grotendeels. Maar juist door het gebrek aan informatie ben ik nog nieuwsgieriger geworden.

‘Zorg niet alleen met liefde voor de prachtige tuin die we samen hebben geschapen, maar ook voor de tuin die je misschien ooit zelf zult bezitten. En wees vooral liefdevol voor jezelf. En volg je eigen ster. Daar is het nu tijd voor. Je liefhebbende vader Pa Salt x.’

Ik geloof in Lucinda Riley en haar betoverende schrijfstijl alsof ik al jaren haar boeken lees

Lucinda Riley heeft met ‘Schaduw’ (De zeven zussen #3) bewezen dat ze de kracht heeft om je mee te voeren naar een hele andere tijd zonder dat je je ook maar een moment niet thuis voelt. Ondanks dat er een moment was dat ik niet in het verhaal kwam (en dat zo’n 150 tot 175 pagina’s duurde), verlies je nooit de hoop dat er niets beters in zit. Het mag dan wel het minste boek voor mij tot nu toe zijn. Maar dat betekent niet dat ik ‘m slecht vind. Allesbehalve zelfs! Ik geloof in Lucinda Riley en haar betoverende schrijfstijl alsof ik al jaren haar boeken lees. En ik had gelijk. Er zat ook in Stars geschiedenis een bijzonder en mooi verhaal inclusief bijzondere personages die Stars leven verrijken. Als dan eenmaal je vragen over Star beantwoord zijn, weet Lucinda je opnieuw nieuwsgierig te maken. Nu naar het verhaal van Cece.  Die meid lijkt zo sterk, maar dat is ze allesbehalve… Op naar deel 4!

Het volgende boek in de reeks heet ‘Parel’, gaat dus compleet over Cece en komt in september uit. Nog even geduld, maar voordat je het weet is het al zover. Ben jij al bekend met deze serie? Laat het me weten.

Previous post Voorspelling: Deze landen gaan donderdag door tijdens het Eurovisie Songfestival
Next post Ik ken je nog – Alice Fokkelman

One thought on “Schaduw (De zeven zussen #3) – Lucinda Riley