Recensie: De Kroon – Kiera Cass

Mijn favoriete boekenserie van 2015 was toch wel De Selectie. Gelukkig was de serie nog niet ten einde, want De Kroon moest nog uitkomen. Heel toevallig won ik vorige maand een boekenbon bij Bruna en kon ik dit boek kopen. Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan snel mijn recensie.

Voordat ik met De Kroon begon, moest ik natuurlijk eerst De Prinses herlezen en dat ging ditmaal een stuk sneller dan de eerste keer. Ik was immers al eens gewend geraakt aan Eadlyn en daardoor had ik eerder begrip voor haar afstandelijke houding. Doordat ik eerst het vorige deel heb gelezen, leerde ik ‘haar mannen’ weer kennen zodat ik daar geen vraagtekens bijzette tijdens het lezen van de Kroon. Mijn verwachtingen van de Kroon waren hoog, want de eerste drie boeken van De Selectie heb ik binnen vijf dagen uitgelezen. Daarnaast zou dit echt het allerlaatste boek zijn uit de serie, dus dat moet toch wel een knaller zijn? Pas op: ook hier kunnen spoilers inzitten van de vorige delen van De Selectie

Twintig jaar zijn verstreken sinds America Singer en prins Maxon verliefd werden. Nu is hun dochter Eadlyn de eerste prinses die haar eigen Selectie houdt. Eadlyn had niet gedacht dat ze een partner zou vinden tussen de 35 kandidaten, laat staan haar ware liefde. Maar soms word je verrast door je eigen hart, en nu moet Eadlyn een nog moeilijker en belangrijker keuze maken dan ze ooit voor mogelijk had gehouden.

van Goor ~ 240 pagina’s ~ mei 2016 ~ ISBN: 9000345200

Het verhaal begint precies waar De Prinses is geëindigd: de tweelingbroer van Eadlyn, Ahren is plotseling getrouwd met zijn Franse vriendin en woont daar nu officieel. America, de moeder van in totaal vier kinderen, heeft een hartaanval gekregen en ligt in het ziekenhuis. Dit levert voor Eadlyn natuurlijk een hoop stress op, want de verantwoordelijkheid van het land komt dankzij de ziekte van haar moeder op haar terecht. Daarnaast heeft ze nog het overgebleven groepje kandidaten rondlopen die natuurlijk ook aandacht vragen. Al snel besluit ze om het groepje rigoureus een stuk kleiner te maken en maar met enkelen over te blijven.

Ik heb dit boek gekocht.

Eadlyn is heel anders dan haar moeder was in De Selectie: Eadlyn wil zelfstandig zijn, maar in De Kroon leer je haar ‘ware ik’ nog meer kennen. Ze is niet alleen maar ‘de koningin’, maar is ook gewoon een jonge vrouw met gevoelens die haar land ook nog eens tevreden moet houden. Ze kan het niet uitstaan dat mensen haar niet mogen en zelfs daar maakt ze zich druk om. Ze is meer dan haar uiterlijk doet vermoeden en dat blijkt nog meer in De Kroon.

Mijn mening

Ik ben blij dat ik eerst De Prinses heb gelezen, want daardoor zat ik weer als vanouds helemaal in het verhaal. Juist omdat er nog veel personages over waren en het verhaal precies begint, waar De Prinses is geëindigd maakt dit het een stuk gemakkelijker. De schrijfstijl van Kiera Cass is net zo magisch als in alle andere boeken, waardoor je een automatisch een band krijgt met de verschillende personages. Soms duizelde het wel een beetje van al die losse verhalen van alle verschillende kandidaten. Ik had mijn favorieten, zoals de buitenlandse Henri met zijn tolk Erik (ook wel Eikko) en de zoon van Marlee, Kile. Over deze personages wist ik genoeg, maar bij de rest vergat ik soms wat ze ook alweer gedaan hadden.

Dit boek draait om de liefde, maar ook om het regeren van Illéa, doordat Eadlyn in een nieuwe positie zit als regentes. Eadlyn weet dat ze niet geliefd is onder het volk en probeert op verschillende manieren te ontdekken hoe ze dit kan veranderen. Daarnaast zitten er op verschillende plekken in dit boek plottwisten om je te kunnen verrassen en vermaken, want wie gaat ze kiezen (één van de kandidaten of ligt er een kaper op de kust?) en wat zijn de verhalen achter de personages? Het boek draait dan wel om liefde, toch is het niet zoetsappig en is er een goede afwisseling.

De Kroon is wat mij betreft een goede laatste aanvulling op de gehele serie. Hoewel ik ook negatieve geluiden heb gehoord, vond ik het einde van de Kroon echt waardig. Ik zal niet verklappen of het iemand van mijn favorieten is en of ik het had verwacht, maar ik kan je meegeven dat het zeker als een verrassing kan komen. Dus als je alles van De Selectie hebt gelezen, twijfel dan niet.. want De Kroon sluit de Selectie op een waardige (en stiekem wel perfecte) manier. Mocht je nog niets hebben gelezen dan raad ik je sowieso de gehele serie aan.

De Selectie is gewoon voorbij! Dat is toch wel een raar gevoel, want ik had mij nog zo verheugd op De Kroon. Gelukkig staan er nog een hoop boeken op mijn to read-lijstje, die ik nog moet lezen dus deze zomer vermaak ik mij wel.

Heb jij De Selectie al eens gelezen?

Previous post Recensie: Sterrenregen – Colleen Hoover
Next post Recensie: Losing it – Cora Carmack

One thought on “Recensie: De Kroon – Kiera Cass

1. Zoals je weet heb ik De Kroon uitgelezen, kon ik nog maar een keer opnieuw beginnen! Kile en Erik waren ook mijn favorieten. Toch vond ik het denk ik niet het allerbeste deel, ik vond ‘m zeker heel leuk en goed, maar als ik ‘m vergelijk met de serie over America, vond ik die boeken toch iets beter, vooral omdat je daar meer persoonlijkheid van de kandidaten zag, waardoor je iedereen wel kon onthouden. Maar zeker geen verkeerd boek, I <3 de selectie!
    Edriënne onlangs geplaatst…Recensie: Vertel me drie dingenMy Profile