Recensie: IJskoud – Jennifer L. Armentrout

Als er één genre is dat mij keer op keer positief weet te verbazen dan is dat wel New Adult. Daarom kon het niet anders dan dat er een New Adult mee op vakantie ging. Ik koos voor IJskoud van J. Lynn. De reacties waren enorm verdeeld, maar als je benieuwd bent wat ik ervan vind.. lees dan snel deze recensie.

IJskoudIn IJskoud komen Sydney en Kyler samen vast te zitten in een skioord. Ze kennen elkaar al van jongs af aan en zijn stiekem verliefd op elkaar. Dat willen ze alleen niet aan de ander laten merken. Maar nu ze nergens heen kunnen, kunnen ze ook niet meer vluchten voor hun gevoelens. Die stijgen al gauw tot temperaturen vér boven het vriespunt!

Zomer & Keuning ~ oktober 2014 ~ 288 pagina’s ~ ISBN: 9789401902977

De twee beste vrienden Sydney en Kyler hebben een geheim voor elkaar. Sydney voelt van alles voor Kyler en stiekem is dat wederzijds. Alleen Kyler zit met zichzelf. Juist omdat hij Sydney wil vergeten, duikt hij keer op keer met allemaal meiden in bed. Hij weet dat hij niet goed bezig is, maar hij denkt dat hij verder niets te bieden heeft. Terwijl de kleine, slimme en onervaren Sydney relaties met andere mannen probeert op te bouwen, worden deze altijd verpest door Kyler. Ze weten echter niets van elkaars verliefdheid, maar dan slaat het noodlot toe en komen ze vast te zitten in een huisje. En zijn ze tot elkaar veroordeeld.

Ik heb dit boek geleend bij de bibliotheek.

Levensecht

IJskoud is van de eerste tot de laatste pagina een heerlijk wegzwijmelboek. Je wordt als lezer volledig meegenomen naar het sneeuwhuisje waar je vast komt te zitten met Sydney en Kyler. En Sydney en Kyler zijn beide levensechte personages, die je goed leert kennen. Door het wisselende perspectief maak je kennis met alle gevoelens die opgekropt zitten in het huisje. Terwijl ze dat in het verhaal nog aan het uitzoeken zijn, heb je als lezer deze informatie al. Hoewel het verhaal totaal niet herkenbaar is, leef je wel mee. Je wilt gewoon dat het goed komt met die twee.

Ik had niet moeten doen wat ik deed in de serre, haar behandelen als een goedkoop wijf waarmee ik een achterwaarts vluggertje deed

Voorspelbaar

Het verhaal is lichtelijk voorspelbaar, maar J. Lynn komt daarentegen wel met originele invalshoeken. Zo zijn er anonieme krachten die het op het duo gemunt heeft. Naast het wegzwijmelen zit er dus ook een laag spanning in, waardoor je blijft doorlezen. IJskoud is geen thriller, maar de spanning zorgt wel voor een afwisseling naast de verschillende seksscènes waar een New Adult bekend om staat. In dit boek viel het echter wel mee. Natuurlijk kwam seks voor, maar de scènes die erin zaten waren niet te lang en niet overmatig.

Ik wilde niet zeggen dat Kyler op een god leek, want sculpturen van Griekse en Romeinse goden verbeeldden nou niet bepaald de aantrekkelijkste schepsels.

Ondanks mijn enthousiasme over dit boek, heeft het mij niet zo weten te raken als de New Adults van Colleen Hoover dat doen (en dan heb ik het over Misschien Ooit en Sterrenhemel). Dat is niet erg, want IJskoud was echter wel een prima boek tussen alle thrillers en chicklits door. Ik had namelijk vooral thrillers en chicklits mee op vakantie, waardoor deze New Adult een prima tussendoortje was. Mede ook doordat ik dit boek binnen twee dagen uit kon lezen, was het zeker de moeite waard.

Concluderend

Concluderend kan ik wel zeggen dat IJskoud een heerlijk wegzwijmelboek is. Hoewel de verhaallijn alles behalve verrassend is, zitten er toch originele (en spannende) invalshoeken in. Want het is een New Adult met de kenmerken van aan thriller. Dus spannend, met heerlijke personages en het leest als een trein.

Heb jij weleens een New Adult van J. Lynn gelezen en heb je toevallig nog aanraders? Laat het achter in de comments, want ik ben zeker op zoek naar meer boeken.

Previous post Lola & The Boy Next Door – Stephanie Perkins
Next post #Boektober 2016 – Deze boeken wil ik lezen