Daar ben ik weer met een nieuwe recensie. Het heeft even geduurd, maar in mijn vakantie heb ik ongeveer acht boeken gelezen en stuk voor stuk heb ik genoteerd wat ik ervan vond. Vandaag begin ik met een recensie van een boek dat al lange tijd in mijn kast stond: Ongeremd geschreven door Xenia Kasper. Lees snel verder wat ik ervan vond.

OngeremdDe bevlogen misdaadjournaliste Maja onderzoekt voor haar populaire televisieprogramma de moord op een zakenman. Ze hoopt de politie met haar onderzoek voor te zijn en de moord zelf te kunnen oplossen, zodat ze de primeur kan scoren die ze zo hard nodig heeft. Maar dan volgt er een tweede moord en gaat de zaak een heel andere richting uit dan Maja had kunnen vermoeden. De druk om de moordenaar te vinden wordt steeds groter, en Maja raakt persoonlijk betrokken bij de oplossing van de zaak. Wanneer het uitloopt op een confrontatie, komt ook haar eigen leven in gevaar.

Uitgeverij Mistral ~ november 2012 ~ 348 pagina’s ~ ISBN: 9789049953195

Hoewel er geen vast hoofdpersonage in het verhaal te vinden is, volg je onder andere journaliste Maja. Ze is druk bezig met haar nieuwe televisieprogramma. Maja weet dat ze moet scoren met een primeur, zodat meer mensen naar haar programma zullen kijken. Als in Amsterdam-Zuid snel na elkaar twee lijken worden gevonden van twee mannen die zich in de investeringswereld bevinden, ziet Maja haar kans schoon. Ze probeert samen met haar team zo snel mogelijk deze zaak op te lossen in de hoop sneller te zijn dan de politie (in de vorm van het politieduo Bert & Monique). Daardoor krijgt Maya te maken met fotomodellen, verborgen onderlinge connecties en grote geheimen.

Ik heb dit boek gekregen.

Spannende thriller

Ongeremd is absoluut een hele spannende thriller, maar daarnaast bevat het boek nog meer dan dat. Alle personages hebben een verhaal en het is aan de lezer om deze te weten te komen. Zo heeft Maya een trauma, doordat haar moeder in het verleden geslagen is door haar eigen man (Maya’s vader). Als de Brad, de man van Maya in een dronken bui Maya een klap geeft, komen oude emoties los. Moet Maya Brad vergeven?  Uit deze losse verhalen blijkt wel dat Xenia Kasper in het verleden chicklits schreef (waar ik na het lezen van Ongeremd ook zeker benieuwd naar ben).

Waar had ze gelezen dat geluk maakbaar is? Dat leek haar op dit moment een regelrechte leugen.

Teveel personages

Hoewel veel personages modellen of actrices zijn, bestond het Ongeremd uit teveel personages. Op een gegeven moment kun je gemakkelijk de draad kwijt raken, waardoor je de karakters met elkaar gaat verwarren. Dit zorgt ervoor dat de spanning vermindert en je uit het boek getrokken wordt. Elk personage draagt bijna een verhaal met zich mee, maar als je niet meer weet welk verhaal bij wie hoort, leest dat niet fijn.

Aan de andere kant vond ik het wel eens verfrissend om geen vast hoofdpersonage te hebben. De beschrijving richt zich vooral op Maya, maar zo heb je ook het politieduo Monique Winter en Bert Hazenkamp. Zij doen er ook alles aan om de moorden op te lossen. Elk hoofdstuk is weer een verrassing: over wie ga je nu weer lezen? Het leukste aan dit boek is dat het zich afspeelt in de televisiewereld en daar is de schrijfster Xenia Kasper, als manager van o.a. Bridget Maasland en Linda de Mol geen onbekende. Op deze manier krijg je een realistisch beeld van hoe het achter de schermen te werk gaat.

Maja zag dat haar mobiel knipperde en als een enorme kever steeds dichter naar de rand van de tafel bewoog.

Samenvattend

Ongeremd is een spannend boek met genoeg raadsels om tot het eind door te blijven lezen. Echter maakte de hoeveelheid personages het verhaal af en toe te warrig, waardoor je de draad kwijtraakt. Daarnaast las het boek ook niet als een trein. Het boek verrast wel door de wisselende hoofdpersonage, de realistische televisiewereld en dan heb ik het nog niet eens gehad over het einde: ik had deze dader totaal niet verwacht. Concluderend zal ik Ongeremd waarderen met 3 sterren.

Ik kreeg dit boek twee jaar geleden met een actie van de Telegraaf in het buitenland. Hoewel het even geduurd heeft voordat ik het boek las, heb ik daar zeker geen spijt van. Wat vind jij van teveel personages in een verhaal?

Previous post Deze series volg ik – juli 2016
Next post Soapsop – Liza Sips