Deze Netflix-series heb ik in februari 2020 gekeken [Recensie]

Jullie hadden de Netflix-series die ik in februari 2020 (en een stukje van maart) heb gezien nog van mij te goed. Ben je benieuwd wat ik van Spinning Out, The Circle, Love is Blind, I Am Not Okay With This en Élite vond? Lees dan snel verder.

Spinning Out

Spinning Out Netflix
Copyright: Christos Kalohoridis/Netflix
Nadat een ernstige val de competitieve schaatscarrière van Kat Baker in gevaar heeft gebracht, grijpt ze een kans aan om haar Olympische dromen waar te maken. Maar hiermee loopt ze het risico om alles te verliezen. Spinning Out volgt Kat terwijl ze vecht tegen haar persoonlijke demonen en geconfronteerd wordt met drama op het ijs en daarbuiten.

[10 van de 10 afleveringen gezien] – Als je mijn blogpost van begin februari met Netflix-series heb gezien, dan weet je dat ik toen slechts één aflevering van Spinning Out had gezien. Ik beschreef de reeks als volgt: “Die aflevering – vol met winterse taferelen, ijsdansen (waar ik al sinds kleins af aan een fascinatie voor hebt door de film Ice Princess) en bijzondere personages – was wel veelbelovend.” En ik moet zeggen dat ik het daar nog altijd mee eens ben. De serie heeft leuke elementen: zoals het ijsdansen, de personages en de diverse verhaallijnen. En het feit dat enkele karakters een bipolaire stoornis hebben, waar ik nog maar weinig van heb gehoord, maakt dat de serie wat qua niveau stijgt. Maar is het echt een serie die je niet mag missen? Nee, dat vond ik persoonlijk niet. Ik vond het soms teveel van hetzelfde (zo liet Kat vaak een goede vriend staan, terwijl ik dacht: je kunt hem toch gewoon bellen?) en er waren net teveel eindjes die ik jammer vond. Ik vind het dan – hoewel de serie mij wel heeft vermaakt – ook niet echt jammer dat er geen tweede seizoen van komt.

The Circle

In de nieuwe realityreeks The Circle draait het allemaal om status en strategie. De kandidaten, die elkaar alleen maar zien via digitale schermen, moeten faken, bonden en flirten op weg naar 10.000 euro. Dit kunnen ze doen door zichzelf te zijn, een deel van zichzelf bloot te geven of een andere kandidaten te catfishen. Iedere aflevering wordt er een kandidaat ‘geblockt’ op het platform.

[12 van de 12 afleveringen gezien] – Ik schreef in de blogpost van vorige maand van mijn Netflix-series dat ik slechts één aflevering had gezien. Dat was ook zo op dat moment, maar het duurde niet lang voordat daar verandering in kwam. Ik heb deze reeks gebingewatcht. Ik weet niet waarom, maar iets in deze serie trok mij gewoon heel erg aan. Het heeft een krachtige boodschap, want iedereen kan in The Circle zijn wie hij of zij wil. Wil je faken (om wat voor reden dan ook)? Prima. Wil je je zelf zijn? Ook goed. Je krijgt sowieso je favorieten in het spel. Persoonlijk sloot ik bijna Sammie, Shubham en Joey in mijn hart, maar de vraag is of zij niet voortijdig werden geblokkeerd van de app. Het spel zat immers vol onverwachte wendingen. Mocht je net als ik fan zijn van The Circle (of overtuigd worden door de blogpost van Reviews & Roses) dan is er goed nieuws: er komen internationale seizoenen op Netflix. Zo staat morgen de eerste aflevering van de Braziliaanse editie online! En zie ik daar de Franse editie al tussen staan? Dat gaan we zien. Wie weet komt er ook wel een Nederlandse, dan kijk ik zeker!

Love is Blind

Love is Blind - Netflix
Copyright: Netflix
De singles van Love is Blind willen eens niet beoordeeld worden op hoe ze eruitzien, maar op wie ze zijn. En daarom doen ze mee aan deze bijzondere datingshow. Zonder afleiding van de buitenwereld, praten de singles met elkaar over alles wat ze belangrijk vinden in het leven. Maar met één twist: er zit een muur tussen ze. Pas als ze zich verloven, ontmoeten ze elkaar voor het eerst. Terug in de echte wereld plannen ze hun trouwdag. Pas dan zullen ze ontdekken of hun emotionele band ook fysiek wordt en of deze persoon het waard is om ‘ja’ tegen te zeggen tijdens de huwelijksceremonie.

[11 van de 11 afleveringen gekeken] – Na het bekijken van de twee bovenstaande Netflix-series probeerde ik de voorkomen dat ik in een zwart gat zou vallen. Daarom klikte ik eens gewoon wat aan: Love is Blind. Ik had er op dat moment nog weinig van gehoord en wist dus ook totaal niet wat ik ervan kon verwachten. Maar ik moet zeggen: Love is Blind heeft me wel verrast. De eerste afleveringen gingen als een speer aan mij voorbij. Je ziet hoe de kandidaten daten met een muur tussen ze in, hoe ze connecties maken en zich dan binnen een paar dagen verloven. Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit überhaupt mogelijk is, maar het is voor ons als kijker gewoon moeilijk voor te stellen. Er wordt een hoop geknipt, zelfs koppels.

Maar oke, na een paar afleveringen is het gedaan met daten (en weten we dus welke koppels op reis gaan samen) en dan wordt het dus zien of hun connectie net zo sterk is met een muur ertussen dan zonder. Daar hield de snelheid wat mij betreft een beetje op: ik begon me zelfs aan sommige mensen te ergeren. Ze begonnen namelijk constant over hetzelfde (de leeftijd, de etniciteit of ze lokte constant ruzie uit). Maar ik stopte niet met kijken. Je raakt toch in de ban van ze en wil weten of ze bij het altaar ‘ja’ of toch ‘nee’ gaan zeggen. En dat werd behoorlijk verrassend. Al met al een verslavende serie met verrassende elementen, maar als ik moest kiezen, ga ik toch voor The Circle. Bekijk hier de trailer.

I Am Not Okay With This

I Am Not Okay With This
Copyright: Courtesy of Netflix
I Am Not Okay With This – de serie van de makers van The End of the F***cking World en Stranger Things – volgt het leven van een tienermeisje, dat te maken krijgt met de beproevingen van de middelbare school, terwijl ze dealt met haar moeilijke familie, haar ontluikende seksualiteit en haar mysterieuze superkrachten.

[1 van de 7 afleveringen gezien] – Door mijn werk bij Superguide.nl leer ik hier en daar wat nieuwe Netflix-series kennen. zo ook I Am Not Okay With This. Ik had erover geschreven en las daarna op social media toch wat verrassende reactie, dus ik dacht: waarom geen kans geven? Maar heel eerlijk: het is tot nu toe bij één aflevering gebleven. De afleveringen zijn lekker kort, dus dat is één ding wat scheelt. Maar ik vond het vooral heel raar.

Het personage – die met haar gedachte dus een bloedneus bij iemand anders kan veroorzaken – is bijzonder te noemen, maar ze had me niet in haar greep. Wie weet moet ik het deze maand nog een kans geven, maar de aantrekkingskracht ontbreekt behoorlijk, dus ik twijfel nog. Heb jij deze serie wel gezien en vond je het echt geweldig? Laat het dan vooral hieronder in de reacties weten! Nog niet gezien? De trailer zie je hier.

Élite

Copyright: Manuel Fernandez-Valdes/Netflix

[Seizoen 1 gezien] – Begin maart begon ik pas aan de Spaanstalige serie Élite. Ik heb er een aantal keer over moeten schrijven – vooral aangezien het derde seizoen deze maand online komt – en dat vond ik toch best lastig zonder (echt) kennis over de serie. Daarom wilde ik het graag eens een kans geven. Ik heb ooit aflevering één gezien, maar nooit meer dan dat. Ik weet eigenlijk niet waarom, dus ik ben blij dat ik nu toch heb doorgezet.

De Netflix-serie Élite is spannend, heeft veelzijdige verhaallijnen (drugs, moord, druk van je ouders, homoseksualiteit en liefde, vriendschap en seks natuurlijk) en leuke personages. Maar ik moest behoorlijk wennen aan het feit dat er Spaans wordt gesproken in plaats van Engels of Nederlands. Dat lijkt (door de ondertiteling) geen probleem, maar het betekent wel opletten. Je kunt niet even je mobiel pakken om een mailtje of whatsappje te lezen, want dan mis je geheid iets. Maar stiekem is dat juist goed. Het is niet de beste of meeslependste serie, maar ik ga serie wel seizoen twee (en daarna drie) een kans geven. Dus daar hoor je vast en zeker in de volgende Netflix-series blogpost wat over. Nog niet gezien? De trailer van het eerste seizoen bekijk je hier.

En wat heb ik naast deze Netflix-series nog meer gekeken? GTST (zoals altijd), Wie is de Mol? en de laatste afleveringen van Married at First Sight. The voice of Holland seizoen 10, Over mijn lijk en Heel Holland Bakt. Maar ook deed ik weer mee met Deze quiz is voor jou en Weet ik veel, begon ik met The voice Kids en Temptation Island en nog altijd volg ik Expeditie Robinson op Videoland. Genoeg nog te zien dus!

Welke Netflix-series vind jij nu echt de moeite waard? Laat het in de reacties hieronder weten en wie weet zie je een titel later nog eens terug. Ik hoor het graag.

Previous post Op het verkeerde moment – Heleen Smit
Next post Buddy Vedder is de Mol, omdat…