Filmrecensie: The Knight Before Christmas

Na ‘Let it Snow’ en ‘Last Christmas’ is het alweer tijd voor de recensie van de derde kerstfilm van dit jaar. Netflix bracht onlangs de film ‘The Knight Before Christmas’ uit en die moest ik natuurlijk bekijken. Benieuwd wat ik er uiteindelijk van vond? Dat lees je hieronder.

Copyright: Brooke Palmer (Netflix)
Als een tovenares de middeleeuwse ridder Sir Cole tijdens de feestdagen naar het hedendaagse Ohio stuurt, raakt hij bevriend met Brooke, een slimme, aardige wetenschapslerares die geen geluk heeft in de liefde. Brooke helpt Sir Cole zijn weg te vinden in de moderne wereld, terwijl hij probeert om erachter te komen hoe hij zijn mysterieuze opdracht kan uitvoeren — de enige manier waarop hij weer terug naar huis kan. Maar als Sir Cole en Brooke beter bevriend raken, krijgen ze ook gevoelens voor elkaar. Kan hun liefde alles overwinnen?
Nietsvermoedend maakt de middeleeuwse ridder Sir Cole in 1334 een ritje door het bos op zijn paard, als hij een oude vrouw tegenkomt. Hij vermoedt dat ze onderkoeld is geraakt in de sneeuw en wil haar meenemen naar een warme plek. Maar dan gebeurt er iets geks. Deze vrouw heeft het over een mysterieuze missie die hij moet oplossen, haar ketting licht op en voordat Sir Cole het in de gaten heeft, komt hij terecht in een hele nieuwe wereld. Welkom in 2019, Sir Cole. De enige weg terug is het vinden van zijn missie en die volbrengen. Gelukkig hoeft hij dat niet alleen te doen. Als hij door een aanrijding kennismaakt met de wetenschapslerares Brooke gaat zij hem helpen om die missie te volbrengen. Stiekem denkt ze dat hij een hersenschudding heeft opgelopen en gewoon flink verward is. Maar toch wil ze hem helpen zijn doel te bereiken. Ze laat hem bij haar intrekken en zorgt dat hij de wereld van nu begint te begrijpen. Maar hoe gek deze situatie ook is, de twee raken behoorlijk aan elkaar gewend. Zelfs zo erg dat de gevoelens niet lang te ontkennen zijn…

Vanessa Hudgens

Een kerstfilm met Vanessa Hudgens? Dat werkt, zo weet Netflix inmiddels. Vorig jaar speelde de actrice nog de hoofdrol in de populaire kerstfilm ‘The Princess Switch’ en nu schittert ze weer in ‘The Knight Before Christmas’. Met haar zachte stem en ‘lieve’ uiterlijk past ze precies in de rol van de aardige en ‘slimme’ wetenschapslerares Brooke. Haar karakter gelooft na een aantal rampzalige relaties niet meer in de liefde. Maar dan komt Sir Cole, rechtstreeks uit de middeleeuwen, op haar pad. Met zijn ‘oude’ gewoontes en knappe uitstraling brengt hij haar hart wel weer op hol. Maar is hij wel zegt wie hij is of heeft hij een harde klap op zijn hoofd gehad? Het is misschien niet de meest uitdagende rol van Vanessa Hudgens en ergens weet je wel dat ze meer kan, maar ondanks dat feit komt ze toch geloofwaardig over in deze rol.

The Knight Before Christmas – Josh Whitehouse, Vanessa Hudgens – Photo Credit: Netflix / Brooke Palmer

Josh Whitehouse

Toch had ik deze film vooral oog voor haar tegenspeler Josh Whitehouse (bekend van o.a. Poldark). Wat niet zo gek is, als je zijn uiterlijk ziet. Ik kende deze acteur nog niet, maar ik ben positief verrast. Ik geloofde dus op sommige momenten echt dat hij geboren was in de veertiende eeuw en niets snapte van de huidige technologie. Zo zet hij zonder ook maar een lach op zijn gezicht Amazons Alexa (goede sluikreclame overigens) in de koelkast, omdat hij wel even klaar is met de muziek (en het uit-knopje niet weet te vinden) en zou hij het liefst al die auto’s van tegenwoordig omruilen voor zijn paard. Alleen dit al levert hilarische momenten op als hij zich weer eens in de nesten werkt. Gelukkig is daar Brooke. Zonder haar was het een ramp geworden. En dat die twee een chemie hebben, dat is duidelijk te merken. Je gelooft immers echt dat die twee langzaam wat meer voor elkaar gaan voelen – ondanks al hun verschillen.

Het echte kerstgevoel

Maar verwacht geen hele spannende, verrassende of diepzinnige dingen in deze film. ‘The Knight Before Christmas’ doet immers precies wat een goede kerstfilm zou moeten doen: je het heerlijke gevoel van kerst geven. Waar ik bij ‘Let it snow’ nog de typische dingen van kerst miste, wordt dat in deze film helemaal goed gemaakt. Een kerstboom, cadeautjes, familie, zelfs een mistletoe in 2019 en mooie sneeuwvlaktes in de middeleeuwen. De set voor deze film is namelijk ingericht als één groot kerstdorp. En daar zou je jezelf bijna ook naar transporteren als je dat zo ziet. Dus als je na het zien van deze film geen zin in de winterse kerstdagen hebt, dan weet ik het ook niet meer. Je wordt – als je al je gedachtes even uitschakelt – vanaf het begin meegesleept tussen de veertiende eeuw in Engeland en het Amerika van 2019. En je houdt aan deze film niets anders over dan een grote glimlach op je gezicht.

Kruip snel met een dekentje op de bank! ‘The Knight before Christmas’ is namelijk precies de film die je nodig hebt om in de kerstsferen te komen. Met prachtige winterse scènes, kerstbomen, cadeautjes en familietaferelen kun je niets anders dan even wegdromen bij het mooie verhaal tussen de wetenschapslerares Brooke uit 2019 en ridder Sir Cole uit 1334. Hun chemie spat van het scherm en het is maar te hopen dat ze elkaar – ondanks hun verschillen – kunnen vinden. Je leeft als kijker helemaal mee, dat is één ding wat zeker is.

Previous post Op de vlucht – Sharon Bolton
Next post Birthday – Meredith Russo