Deze films keek ik in mei 2020 (+recensies)

Van de films Onze Jongens in Miami, Chef, Op gepaste afstand tot aan Love Wedding Repeat. Deze week deelde ik nog welke films ik binnenkort echt wil bekijken (via Pathé Thuis). Maar ik heb uiteraard in de maand mei 2020 ook weer een aantal films gezien. Benieuwd wat ik er precies van vond? Dat lees je hieronder.

Onze Jongens in Miami (Pathé Thuis)

Copyright: Filmdepot / Dutch FilmWorks
In Onze jongens in Miami is Jorrit (Jim Bakkum) weer single en gaat hij samen met Bas (Martijn Fischer) een stripclub openen in Miami. Uiteraard vliegt ook Thijs (Juvat Westendorp) naar Miami samen met nieuwe stripper en collega-bouwvakker Boris (Malik Mohammed). Ze moeten flink aan de bak want de club blijkt een enorme bouwval en de mannen komen er al snel achter dat ze te maken hebben met stevige concurrentie.

In mei 2020 kwam de Magic Mike van ons land ‘Onze Jongens in Miami’ als verrassing op Pathé Thuis te staan. De film zou – als alles normaal was verlopen – langer in de bioscoop hebben gedraaid, maar helaas gooide het coronavirus roet in het eten. De bioscopen gingen dicht en deze film bleef ongezien. Daarom besloten de makers deze film alsnog online te zetten: een geluk bij een ongeluk! Ik kreeg nu (mede door een code die ik van de streamingdienst ontving, waarover heel veel dank!) een kans om hem alsnog te zien. En die kans kon ik natuurlijk niet zomaar laten schieten. Benieuwd wat ik uiteindelijk van de film vond? Dat lees je hieronder.

Het langverwachte vervolg

Na het grote succes van de eerste ‘Onze jongens’ kon een vervolgdeel niet uitblijven. In dit tweede deel heeft Bas (Martijn Fischer) de grote droom om Nederland achter zich te laten om in Miami te gaan strippen. Eerst heeft Jorrit (Jim Bakkum) daar helemaal geen trek in, maar als zijn zoontje besluit om weer bij zijn moeder te gaan wonen, heeft hij niets meer wat hem met Nederland verbindt. Hij pakt zijn koffers en de rest is geschiedenis. Direct waan je je weer in deze wereld vol strippende mannen, joelende vrouwen en het zonnige Miami. Wat wil je nog meer? ‘Onze Jongens in Miami’ geeft je dan als kijker alles wat bij een ontspannen filmavond hoort. Denk aan: knappe mannen en vrouwen, een mooie locatie en speelse verhaallijnen. Dit levert maar liefst 111 minuten op om je eigen gedachtes uit te schakelen en alles gewoon over je heen te laten komen. Nouja, figuurlijk dan.

Opvallende castleden

Van Jim Bakkum en Juvat Westendorp weten we inmiddels wel dat ze kunnen dansen, acteren en dat ze met hun uiterlijk van het scherm spatten. Nieuw in deze film is echter de Vlaamse Malik Mohammed. Oh, ook hij weet hoe hij de vrouwen moet imponeren met zijn dansmoves en zijn uiterlijk hoor. Maar als ik dan toch iets moet noemen, vond ik hem persoonlijk hier en daar wat lastig te verstaan. Pathé Thuis bood (voor zover ik weet) geen ondertiteling, dus dat was soms even schakelen of goed luisteren. Ach, als dat het enige is, zet je de tv maar wat harder. De cast wordt verder aangevuld met bekende gezichten als Eva van de Wijdeven, uiteraard Martijn Fischer en Sanne Vogel, maar de grootste verrassing? Dat was de jonge Mathieu Hinzen, die het zoontje van Jorrit speelt. Hij was grappig (hardop gelachen bij meerdere scènes), overtuigend in zijn rol en een verfrissing naast de oudere castleden.

Kijk, ik weet dat sommige mensen een echt verhaal missen of ergens wat diepgang zouden willen zien, maar kijk je daarvoor echt naar ‘Onze Jongens in Miami’? Ik verwacht het niet. Je kijkt vanwege de cast, de aantrekkingskracht tussen personages, de zomerse sfeer en het strippen en daar is deze film meer dan in geslaagd. Ik heb genoten en zou zo juichen als er een derde film wordt aangekondigd. Hoe kun je immers een strippende Jim en Juvat weerstaan?

Onze Jongens in Miami is te huur via Pathé Thuis of te zien in de bios!

Love Wedding Repeat (Netflix)

Love Wedding Repeat
Copyright: Riccardo Ghilardi / Netflix
Als Jack (Sam Claflin), de broer van de bruid, te maken krijgt met een boze ex-vriendin (Freida Pinto), een ongenode gast met een geheim, een zoekgeraakt slaapmiddel en zijn verloren liefde (Olivia Munn), ontvouwen zich verschillende versies van dezelfde bruiloft, elk met een eigen afloop.

Ik heb in de eerste week van mei 2020 meer films gezien dan in de hele maand april. De dag nadat ik Onze Jongens in Miami heb gekeken, kon ik het namelijk niet laten om de Netflix-film ‘Love Wedding Repeat’ op te zetten. Voornamelijk omdat ik zag dat Sam Claflin een grote rol speelde en hij mij echt wegblies bij Me Before You, maar ook omdat de film steeds langskwam wanneer ik Netflix opende. Opp een gegeven moment kon ik ‘m logischerwijs dus niet meer weerstaan. Benieuwd of de film mij uiteindelijk is mee- of tegengevallen? Let dan maar goed op.

Ideale romcom op papier

‘Love Wedding Repeat’ is op papier de ideale romcom. Denk aan: een trouwerij (romantischer kan je het bijna niet hebben), verschillende versies van dezelfde bruiloft die echt niet allemaal zo goed verlopen en diverse ongenode gasten die het de hoofdpersonages niet makkelijk gaan maken. Tel hierbij een cokesnuivende minnaar van de vrouw op, slaapmiddel dat diverse keren in een drankje wordt gedaan bij de verkeerde en Sam die maar geen kans ziet om met de vrouw van zijn dromen te praten. Dat klinkt toch alsof de film alle elementen in huis heeft om er iets leuks en romantisch van te maken? Helaas bleek de realiteit toch wat minder rooskleurig.

Geen focus

Als ik heel eerlijk ben, sluit ik me aan bij een waarschuwing die ik tijdens het kijken op Twitter kreeg: ‘Please don’t, zelfs Sam Claflin kan deze film niet redden’. De film is inderdaad niet grappig en eigenlijk ronduit saai te noemen. Niemand krijgt de uitwerking die het verdient. De makers proberen zoveel te zeggen in korte tijd met de diverse gasten dat het eigenlijk nergens focus heeft. Als je eindelijk een beetje in het verhaal zit, gaan de makers alweer over op iemand anders om te laten zien wat er had gebeurd als een ander karakter wat van het slaapspul in het drankje krijgt en wat er gebeurt als de tafelschikking weer anders was geweest. Leuk en aardig allemaal, maar echt bijzonder? Nee, dat niet.

Waar Sam Claflin bij Me Before You me echt had weggeblazen in de rol van Will Trayner kon ik tijdens het kijken van ‘Love Wedding Repeat’ alleen maar denken: waar ben je aan begonnen? Hij kan zoveel beter acteren dan hij nu heeft kunnen laten zien, leek in deze film ook totaal niet op zijn plek en hoewel je wel valt voor ‘het ding’ tussen hem en de vrouwelijke hoofdrolspeelster Olivia Munn ben ik helaas niet echt overtuigd. Jammer!

Love Wedding Repeat staat op Netflix.

Chef (Pathé Thuis)

Tekst: Moviemeter – Chef Carl Casper (Jon Favreau) weigert zijn creatieve integriteit in de keuken op te geven als het aankomt op zijn gerechten en specialiteiten. Een conflict met de commerciële restauranteigenaar (Dustin Hoffman) is onvermijdelijk, en uiteindelijk besluit Carl tegen beter weten in om op te stappen. Hij vertrekt naar Miami, waar hij een kantinewagen opent samen met zijn ex-vrouw (Sofia Vergara), zijn beste vriend (John Leguizamo) en zijn zoon (Emjay Anthony). Hiermee hoopt hij niet alleen zijn initiële passie voor koken terug te vinden, maar ook zijn levenslust.

De afgelopen week heb ik het een aantal keer over Pathé Thuis gehad. Eerlijk gezegd had ik tot voor kort zelf ook maar weinig over deze streamingdienst gehoord, maar daar bracht hun actie verandering in. In april gaven ze dagelijks een gratis film weg en daar kun je niet zomaar omheen. Niet alle films spraken mij logischerwijs aan, maar Chef kon ik niet weerstaan.

Stralende cast

Chef begint misselijkmakend (met een varken dat in stukjes wordt gehakt), maar de film blijkt later niet alleen een lust voor het oog met al die lekkere recepten. Eén ding is zeker: je krijgt er absoluut trek van. En dat is niet het enige wat bijblijft. Chef weet ook indruk te maken met de getalenteerde cast en de bijzondere band tussen vader en zoon. De rol van de schrijver, regisseur en hoofdrolspeler van deze film Jon Favreau lijkt gewoon op zijn lijf geschreven. Hoe hij in de keuken staat, mensen het beste uit zichzelf laat halen, omgaat met zijn zoon en de scheiding met zijn vrouw: het komt heel realistisch over. Je weet gewoon direct wat je aan hem hebt. Overigens kan ik dat over de rest van de cast ook zeggen: Sofía Vergara (die we natuurlijk kennen uit Modern Family), Scarlett Johansson, Dustin Hoffman en Robert Downey Jr. en zo kan ik nog wel even doorgaan weten wat ze doen. Dat maakt deze film gewoon een genot om naar te kijken.

Vader en zoon

Chef blinkt uit in zijn grappen, sterke dialogen en goede verhalen. Het levert geen hele grote glimlach op, maar een goed gevoel is onvermijdelijk. Wat mij tevens het idee geeft dat deze film voor alle leeftijden is. Ideaal dus om het hele gezin te kijken. Al moet ik ook eerlijk zijn dat vooral het begin wat te traag was en ik bijna mijn interesse was verloren. Maar, achteraf ben ik echt wel blij dat ik heb doorgezet. Het was persoonlijk – zoals ik net al zei – vooral de verhaallijn tussen de vader die na de scheiding met zijn vrouw niet helemaal meer weet welke richting hij op moet als vader en de zoon die mij positief opviel. Ik wilde dat die twee elkaar vonden in de huidige tijd, dus het feit dat de zoon mee mag op roadtrip is al een goed begin. Maar weten ze elkaar daar wel te vinden? Wie zal het zeggen?

Chef is voor mij persoonlijk niet een film die enorm memorabel was (wat komt door het trage begin), maar ik heb wel genoten. Genoten van al het eten dat voorbijkwam, de waardige cast, de grappen en de emotionele verhaallijn over een vader en een zoon. Ik kon achteraf maar één ding denken: zouden ze nog wat eten voor mij bewaard hebben? Je houdt er namelijk niet alleen een positief gevoel over, maar ook HONGER.

Chef is te zien via Pathé Thuis.

Op gepaste afstand (Pathé Thuis)

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Pathé Thuis (@pathethuis) op

In deze korte film ontmoeten Ilias en Eef elkaar ten tijde van de corona-crisis. De twee brengen samen een dag door in de uitgestorven straten van een stad in lockdown.

Het waren bizarre tijden de afgelopen maanden. We moeten 1,5 meter afstand houden, moeten nog altijd zoveel mogelijk thuis blijven en cafés en restaurants zijn tot 1 juni dicht geweest. We hebben er allemaal in meer of mindere mate mee te hebben, zo ook de filmwereld. Jon Karthaus (die we stiekem nog kennen van Zoop) is met deze nieuwe realiteit aan de slag gegaan en heeft er – uiteraard rekening houdend met de coronamaatregelen – een bijzondere film over gemaakt: Op gepaste afstand.

Geschiedenisboeken

In deze korte film van slechts 25 minuten ontmoeten straatgenoten Ilias (Tibor Lukács) en Eef (Noortje Herlaar) elkaar op straat. Hij laat net zijn hond uit en zij wil boodschappen brengen naar haar alleenstaande vader. De twee lopen over de verlaten straten, blijven 1,5 meter van elkaar vandaan en komen langs gesloten restaurants en kroegen. Zo leren ze elkaar in deze bijzondere situatie kennen. De vraag is: kan er in deze tijd en op deze manier wel iets bijzonders tussen ze opbloeien of is de afstand te groot om te overbruggen? Na het zien van ‘Op gepaste afstand’ gaan er een aantal gedachtes voor mij heen: Indringend, herkenbaar, simpel maar krachtig en toegankelijk. Deze film drukt je zo met je neus op de feiten over de realiteit. Je weet dat er iets anders aan de hand is, maar soms overzie je het niet. Nou, daar zorgt deze film echt wel voor. ‘Op Gepaste Afstand’ zou namelijk weleens een film kunnen zijn die de geschiedenisboeken in zal gaan.

Realistisch en herkenbaar

Stiekem gebeurt er slechts weinig dan lopen, maar in deze film draait het om de details. De lege kroegen, de verlaten straten, het contact met ouders in deze tijd, het rekening houden met elkaar. Het gaat er allemaal nu even anders aan toe. Dat maakt deze film realistisch en herkenbaar. Met de middelen die ze hebben, de acteurs die beschikbaar zijn en het aandurfde en rekening houdend met alle maatregelen die er zijn, hebben de makers er echt wat moois van gemaakt. Noortje en Tibor spatten van het scherm en weten ondanks de afstand echt wel hun chemie over te brengen. Tel hierbij een ontzettende schattige hond op en je hebt mij al binnen hoor. En nog een pluspunt: er is zelfs een versie van deze film met Irma als tolk, enorm actueel dus.

‘Op gepaste afstand’ komt binnen. We zitten met al die coronamaatregelen allemaal in hetzelfde schuitje. Maar je moet maar zo denken: sommige mensen treffen het misschien nog wel slechter. Ziek zijn, contact houden met onze ouderen, lege straten, dichte kroegen: deze film en daarmee de realiteit dringt echt door. Noortje en Tibor hebben er met hun acteertalent het beste van gemaakt. Alle complimenten dus naar cast en crew! ‘Op gepaste afstand’ is een film die we later aan onze (klein)kinderen gaan laten zien.

Deze film is nu voor €1,99 te huur via Pathé Thuis.

Welke films heb jij in de maand mei 2020 gezien? Laat vooral weten wat je er van vond in de reacties hieronder. Wie weet neem ik je tip dan over voor juni 2020. Ik hoor het dus graag.

Previous post Bookhaul mei 2020