Filmrecensie: Can You Keep a Secret?

Sinds afgelopen donderdag draait de film ‘Can You Keep a Secret?’ in de bioscoop, naar het gelijknamige boek van Sophie Kinsella. Na het winnen van een actie mocht ik samen met blogvriendin Edriënne naar de speciale VIP-screening van deze film. Benieuwd hoe ik de film heb ervaren? Ik laat het je hieronder weten.

Splendid Films (Foto’s via Filmdepot.nl)
In Sophie Kinsella’s Can you keep A Secret heeft Emma (Alexandra Daddario), zoals alle jonge vrouwen, een paar geheimpjes. Voor haar ouders, haar vriend, haar collega’s. Zo werd ze ontmaagd in de logeerkamer terwijl haar ouders een film zaten te kijken en vindt ze haar vriend Conner een beetje op Ken lijken. Die van Barbie en Ken. En dan is er nog Emma’s vliegangst. Hierdoor vertelt ze al haar geheimen zomaar aan een charmante vreemde man die naast haar in het vliegtuig zit. Tenminste, Emma dénkt dat het een vreemde is. Want wanneer ze de volgende dag op haar werk komt blijkt de aantrekkelijke onbekende man haar nieuwe baas te zijn, die nu nu al haar meest gênante geheimen weet…

Als Emma na een mislukte salesopdracht weer in het vliegtuig naar huis zit – beschaamd, verdrietig en met een enorme angst voor vliegen – begint het vliegtuig door de turbulentie plots hevig te schudden. In paniek dat ze nooit meer veilig op de grond komt, vertelt ze al haar geheimen aan haar knappe buurman. Zo is ze nog nooit verliefd geweest, is de koffie op haar werk echt niet te drinken en weet ze niet eens of ze wel een G-spot heeft. Als ze klaar is met haar hele relaas, blijkt het vliegtuig al even niet meer te schudden, maar.. Pech voor haar, haar buurman heeft wel aandachtig geluisterd. Nu weet hij dus alle ins en outs van Emma’s leven. Maar ach, ze ziet hem hierna toch nooit meer terug, toch? Verkeerd gedacht! Als ze de volgende dag op haar werk bezoek krijgt van de ‘grote’ baas krijgt ze een enorme verrassing. Haar baas blijkt Jack Harper te zijn, de man uit het vliegtuig. En ja, hij heeft alles onthouden wat zij heeft gezegd. En daar gaat hij gebruik van maken ook.

Grote glimlach

Aangezien ik het boek van Sophie Kinsella niet heb gelezen, ging ik met weinig tot geen verwachtingen naar ‘Can You Keep a Secret?’. Maar deze schrijfster een beetje kennende en na het zien van de trailer verwachtte ik direct een feelgoodfilm vol humor, romantiek en gênante taferelen. En vooral met dat laatste zit het wel goed. Nadat Emma een marketingklus verpest, stapt ze verslagen weer terug in het vliegtuig naar huis. Om haar wat op te vrolijken, regelt een stewardess dat ze eersteklas mag zitten. Maar dat die keuze haar leven voorgoed zal veranderen, is één ding wat zeker is. Ze blijkt namelijk naast de grote baas van haar eigen bedrijf te gaan zitten, die over minder dan een paar uur al haar geheimen kent. Alleen dat al zorgt dat je met een grote glimlach op je bioscoopstoel zit. Het is wel even wennen, want als het vliegtuig volledig begint te schudden door de turbulentie, doet het bioscoopscherm dat ook. Voor mensen die snel duizelig worden (zoals ik) een goed moment om even weg te kijken. Maar de geheimen die Emma prijsgeeft, zeggen al genoeg.. en dat Jack ze onthoudt, maakt het alleen maar erger.

Serieuzere zaken

Er zitten – zoals ik net al zei – wel degelijk grappige momenten in, maar meer dan een echte glimlach heeft er niet op mijn gezicht gestaan. Het verhaal wordt naarmate ‘Can You Keep a Secret?’ vordert wat zwakker en serieuzer. Nu is vooral dat laatste zeker geen probleem, maar alleen als het verhaal daar sterk genoeg voor is. En ik denk toch dat het daar in deze film wat te kort schiet. Als de opbloeiende relatie van Emma en Jack wat minder verloopt, wil Emma wraak nemen door ook een geheim van hem te openbaren. Hij blijkt immers in de tijd dat ze op date zijn geweest amper iets over zichzelf te hebben verteld. Maar hoe moeilijk hij daar ook over doet, achteraf valt het allemaal wel mee met dat ‘grote’ geheim. Het is te zwak om echt op te kunnen bouwen. ‘Can You Keep a Secret?’ voelt hierdoor niet alleen goedkoop aan, maar ook ondoordacht. En dat maakt dit meer een film voor een streamingdienst dan voor op het witte doek.

Meer uitwerking

Dat laatste komt ook terug in de karakters die we terugzien in de film. De hoofdrolspelers Alexandra Daddario en Tyler Hoechlin weten met hun rollen Emma en Jack tot op zekere hoogte nog wel te overtuigen. Naast dat hij leuk is om naar te kijken en zij met haar blauwe ogen wel opvalt, heeft hun rol de nodige uitwerking gehad. Maar als we kijken naar de andere rollen, valt het allemaal toch wat tegen. Orange is the New Black-acteurs Kimiko Glenn en Laverne Cox hebben beiden een vrij interessante rol. Kimiko speelt Gemma, de huisgenoot van Emma en met al haar ‘opvallende’ outfits levert ze nog wel wat hilarische momenten, terwijl Laverne door haar rol als Cybill, de leidinggevende van het bedrijf, streng maar rechtvaardigheid is. Maar nergens kom je erachter wat hun motieven zijn en waarom ze precies doen zoals ze doen. Hun rollen verdienen beiden de nodige ruimte, maar dat ontbreekt in ‘Can You Keep a Secret?’. Terwijl Lissy (Sunita Mani), net als Gemma een huisgenoot, wel een verhaallijn krijgt, die dan weer niet helemaal aansluit op de rest van het verhaal.

Ondanks dat ik weinig verwachtingen van ‘Can You Keep a Secret?’ liep ik toch met gemengde gevoelens de zaal weer uit. De film heeft zeker een aantal keer een grote glimlach op mijn gezicht getoverd. Maar om het nu een komedie te noemen, daar heb ik toch mijn twijfels bij. Het verhaal wordt steeds serieuzer en hoewel dat niet erg is, is de verhaallijn te zwak om echt te overtuigen. De focus ontbrak soms. Met name als we kijken naar een aantal karakters die wel aandacht krijgen, maar te weinig om te spreken van een echte verhaallijn. Het is dat het verhaal duidelijk is en de hoofdrolspelers Alexandra Daddario en en Tyler Hoechlin wel leuk zijn om naar te kijken, maar anders was ik toch enorm teleurgesteld.

Heel erg bedankt Televizier.nl voor de tickets en Splendid Films voor het organiseren van de VIP-screening. De hele belevenis was wel een enorm succes!

Previous post 10 Blind Dates – Ashley Elston
Next post Zwijg – Mel Wallis de Vries