Het liefst had ik al veel eerder een boekrecensie online willen publiceren, maar helaas heb ik maar door mijn drukke schooltijd op dit moment weinig tijd gehad om te lezen. Ik lees op dit moment ‘Toen ik je zag’ van Isa Hoes en daar kun je binnenkort een recensie over verwachten. Nu heb ik voor jullie een recensie over Gebr. Voor mij al een tijdje geleden dat ik ‘m gelezen heb, maar morgen heb ik er (samen met 7 andere boeken) een mondeling over.

Ik heb dit boek wederom geleend bij de bibliotheek, dus ik heb geen belangen om dit boek te verkopen of er reclame voor te maken. Ik wil alleen mijn persoonlijke mening kwijt.

Het verhaal:
Het verhaal gaat over de tweelingbroertjes Luuk en Marius (roepnaam: Maus). Maus is een half jaar geleden overleden aan de ziekte van Wilson (een ziekte waarbij je lichaam koper gaat zien als een goede stof). Iedereen in het gezin neemt anders afscheid: zo wil de moeder van het gezin alle overige spullen van Marius verbranden, terwijl Luuk de spullen wil behouden. Daarom mag Luuk spullen uit gaan zoeken, die hij wil bewaren maar hij mag absoluut niet aan de persoonlijke items komen. Stiekem pakt Luuk toch het dagboek waar Maus in heeft geschreven. Hij vindt zelf dat hij er niet in mag lezen, maar om te zorgen dat zijn moeder het niet alsnog gaat verbranden gaat hij er zelf in schrijven.

Uitgeverij Gottmer ~ april 2016 ~ 158 pagina’s ~ ISBN: 9789025766139

Op een dag kan hij zichzelf toch niet beheersen en begint te lezen wat zijn broer allemaal heeft geschreven. De band tussen de broers was altijd heel moeilijk geweest en eigenlijk ook niet goed, maar langzamerhand krijgt Luuk het idee dat hij Maus leert kennen door alle verhalen die beschreven staan. Hij komt erachter dat zijn broer (net zoals hij) homo is en ‘dingen’ heeft gedaan met een goede vriend van hem.

Als het dagboek uit is, begint Luuk te vertellen over de tijd dat Maus nog leefde en hoe hij erachter kwam dat hij op jongens viel. Op het einde van het boek moet Luuk ook worden getest op de ziekte van Wilson. Zal hij er ook mee besmet zijn? Zal de moeder alle spullen verbranden en hoe gaat het verder met het dagboek? Dat wil ik niet gaan verklappen, want daarvoor moet je zelf het boek maar gaan lezen.

Schrijfstijl

Dit boek is geschreven met makkelijke woorden, zodat het makkelijk is om te lezen en je op een eenvoudige manier kunt meeleven met hoofdpersoon Luuk en op sommige momenten ook met het leven van Marius. Het zorgt er niet voor dat de zinnen kinderlijk zijn, maar gewoon heel erg duidelijk. Het onderwerp op deze manier beschreven was ik nog niet eerder tegengekomen dus dat is zeker een pluspunt voor creativiteit.

Mijn mening

Ik vind dit een erg leuk, ontroerend en meeslepend boek. Mocht je mijn eerdere recensies van schoolboeken gelezen hebben, dan weet je dat ik vaak moeite heb gehad met de schrijfstijl van sommige boeken voor mijn leeslijst: dat had ik bij dit boek totaal niet. Mocht jij dit ook ervaren bij sommige boeken voor Nederlands kan ik je dit boek zeker aanraden.

Het boek zet je ook tot nadenken, want kun je nog een broer/zus zijn als je jongere broertjes of zusje is overleden? Hoe vertel je je ouders als je homoseksueel bent? Hoe verwerk jij de dood van een persoon waarvan je houdt? en Hoe ga je om met mensen die anders omgaan met de dood van hun geliefde dan dat jij dat doet?

Plus-en minpunten op een rijtje

– Thema/onderwerp: + omdat het een creatieve en origineel thema is, waar ik nog niet bekend mee was
– De schrijfstijl:
+. Prima te doen!
– Uitwerking van de hoofdpersonen:
+. Je leert ze kennen en een mening over te vormen.
– Spanning in het boek verwerkt: +/-  Er zat niet echt spanning in het verhaal, maar eigenlijk mistte ik dat ook niet echt. Het verhaal kreeg hierdoor een realistischer beeld, want het zou ook in jouw familie kunnen overkomen.

Ik kan verder geen negatieve punten benoemen, want ik vond het een mooi boek en ik zou het zeker aanraden aan bijv. klasgenoten die nog een boek nodig hebben voor hun literatuurlijst. Over een tijdje komt er dus een recensie over het boek van Isa Hoes. Welk boe ben jij nu aan het lezen?

Previous post Tag: Fashion and Shoes
Next post Shoplog Kruidvat, Action en Budget

One thought on “Gebr. – Ted van Lieshout