10 voordelen om te gaan sporten

Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze post misschien zelf wel het hardst nodig heb. De sportmotivatie mis ik: ik wil het wel, maar het komt er niet van. Ja, je kunt wel zeggen dat ik lui ben want ik doe niets aan sport (behalve dat kwartiertje fietsen naar school, maar dat telt niet voor mij). Daarom 10 voordelen/motivaties om te gaan sporten. 
1. Het vermindert stress
Sommige soorten van stress zijn totaal niet goed voor jou en jouw lichaam. Daarom werd er altijd gezegd dat je soms afleiding moet zoeken. Door te sporten heb je een afleiding van het werk en kun je je hoofd leegmaken. De stress vermindert en jij voelt je weer lekker in je vel. Ga na het sporten niet meteen weer aan het werk, maar bouw het rustig op.

2. Je krijgt van sporten heel veel energie.
Raar eigenlijk, want als je sport verbruik je energie maar juist door het sporten krijg je na het sporten een flinke energieboost. Weg met die ongezonde energiedrankjes en ga lekker sporten. Je moeheidsgevoel zal verdwijnen en door door het sporten zul je meer zuurstof binnen krijgen en dit ‘blaast’ zogezegd de moeheid weg.

3. Je wordt gelukkiger.
Sporten kan je leven op heel veel manier verbeteren. Ik zeg niet dat mijn leven (de niet-sporter) slecht is maar je zult je lekkerder in je vel voelen en blijer zijn met jezelf en dat zal je uitstralen. Je wordt dus sowieso zelfverzekerder en dus gelukkiger.

4. Je krijgt een betere lichaamshouding van sporten.
Tijdens oefeningen moet je allemaal posities aannemen: je traint je rug, je armen, je benen en nog zoveel meer. Je zult merken dat hoe meer je sport, hoe beter je deze technieken zult gebruiken buiten het sporten om. Je loopt dus misschien nu wat meer gebogen en door het sporter zul je ook steeds rechter gaan lopen.

5. Sporten verhoogt de stofwisseling.
Door regelmatig te gaan sporten zal je stofwisseling sneller gaan. Het voedsel wat je eet zal sneller afgebroken worden en dat voorkomt dat je een ontstopping krijgt in je lichaam.

6. Je slaapt beter.
Bewegen geeft je meer energie, maar het geeft je ook een beter slaapritme. Je zult sneller in slaap komen en daarbij slaap je nog eens dieper. De volgende ochtend zul je dus inderdaad meer energie hebben om een nieuwe dag te starten. Hoe het precies komt weet ik niet, maar 4 keer per week 20 min bewegen zal al resultaat moeten laten zien.

7. Doelen bereiken en sociale ‘sport’contacten.
Als je sport zul je doelen bereiken, waarover je nooit had durven dromen: van 5 km, 10 km of misschien wel 20 km hardlopen of deze afstand fietsen. Je zult deze doelen bereiken als je de motivatie blijft houden. Als je een groepssport (of hardlopen/fietsen waar medestanders tegenkomt) gaat doen, zul je mensen leren kennen en dat is ook voordeel van sporten: je leert nieuwe mensen kennen.

8. Het verbetert je geheugen, creativiteit en productiviteit
Door het sporten komt er meer zuurstof binnen in je lichaam. Deze zuurstof wordt verdeeld in je lichaam en zo gaat er ook meer naar naar je hersens. Het zal je hersens dus fit en jeugdig houden, net zoals je lichaam.

9. Je krijgt een betere conditie en een beter lijf.
Sport geeft energie, maar je zult ook strak in je vel gaan zitten. Je spiermassa zal net zo jeugdig blijven als bijv. je hersens. Je kunt door het sporten (en minder eten) afvallen, maar dat niet alleen je wordt gewoon een stuk strakker. Hoe vaker je sport, hoe beter je conditie door de uitbreiding van je doelen (punt 7).

10. Je zult langer leven. 
Steeds meer onderzoeken hebben aangetoond dat de kans op kanker door sporten verminderd. Alleen er is nog meer: de kans op hart-en vaatziekte zal ook verminderd worden. De cholesterolgehalte zal op peil blijven en dat is toch alleen maar een voordeel. Je zult dus langer leven, maar wat is eigenlijk ‘langer’? Dat zul je nooit weten.

Ik krijg spontaan zin om te sporten na het bedenken en opschrijven van al deze voordelen om te gaan sporten. Jij ook of sport je al genoeg? Wat zijn jouw ultieme tips om motivatie te krijgen om te sporten? Laat ze achter in de comments voor al de mensen die ze net zoals mij nodig hebben. 


5 Comments

  • Maaike

    april 1, 2014

    Haha, en nu maar je eigen tips opvolgen! Ik sport zelf bijna elke dag nu omdat ik de 30 day shred (weer) doe. Enige motivatie is dan ook dat dat gemaakt is om elke dag te doen, als ik 3 keer per week zou moeten sporten van mezelf zou ik het altijd blijven uitstellen. xd

    Reply
  • mywickedweirdlife

    april 1, 2014

    dit is een hele goede lijst! totaal geen reden meer om niet te gaan sporten… Zucht!!

    Reply
  • Yvonne

    april 1, 2014

    Interessant lijstje. Dit is zeker motiverend en waar. Ik moest mezelf ook altijd naar de sportschool slepen maar merk nu wel degelijk veel voordelen en zou nu niet meer zonder willen. Al heb ik ook wel eens een dag of wat minder zin;)

    Reply
  • Marije - BakingBeautyNL

    april 1, 2014

    Dit is nog eens motiverend! Ik doe werkelijk amper nog wat aan lichaamsbeweging.. Daar moet echt verandering in gaan komen!

    Reply
  • Sanne MakeupGorgeous

    april 2, 2014

    Dit werkt inderdaad motiverend. Ik vind sporten vooral zalig als ik bijvoorbeeld vast zit met één of ander schoolwerk. Na het sporten lijkt het dan alsof ik mijn werk opeens uit het niets kan afmaken.

    Reply

Geef een reactie

CommentLuv badge