Loverboys – Helen Vreeswijk en Soul Beach, een exclusieve club – Kate Harrison

Ik hou erg van lezen en helaas lukt dat niet altijd als ik in een drukke periode zit. Gelukkig heb ik de afgelopen tijd toch twee boeken uit kunnen lezen, waar ik jullie graag mijn mening over geef. ‘Loverboys’ is geschreven door één van mijn favoriete schrijfsters Helen Vreeswijk en ‘Soul Beach, een exclusieve club’ is geschreven door Kate Harrison.

Ik probeer zo weinig mogelijk spoilers te geven, maar ik kan jullie niet garanderen dat ik helemaal niets verklap over de inhoud van het boek.

Loverboys

De achterkant van het boek

LoverboysLoverboys is het verhaal van twee doodgewone meisjes die een ongewone jongen ontmoeten. Mo is knap, spannend en mysterieus. Maar Mo is een loverboy. Hij overlaadt hen met cadeaus en doet alles om het hen naar hun zin te maken. De meiden worden smoorverliefd en dat is precies wat hij wil. Om te bewijzen dat ze van hem houden, gaan ze ver. Veel te ver.

Mijn mening:
Ik heb al eerder een boek gerecenseerd van Helen Vreeswijk (Lees: Boekrecensie – Over the edge) en daar was ik erg tevreden over, maar stiekem vond ik dit boek nog een tikkeltje leuker/spannender. De boeken van Helen Vreeswijk zijn altijd een op waarheid gebaseerd misdaadverhaal. De namen van de personen zijn alleen veranderd en enkele gebeurtenissen en details zijn aangepast.

Het boek is dus realistisch en laat je nadenken over wat jij zou doen in de beschreven situatie. De schrijfstijl is eenvoudig en hierdoor kun je meeleven met de hoofdpersonages en word je automatisch meegesleurd in het verhaal. Dit boek is van deze tijd door het actuele onderwerp (loverboys) en daardoor weet je dat het jou ook kan overkomen. Alleen hoe loopt het af?

Ik ben dus vrij positief over het boek, maar als ik dan toch een negatief puntje moet benoemen is dat sommige momenten te uitgebreid worden verteld en dat het soms goed kijken is met wie je nou te maken hebt. Je leest vanuit twee personages: Kelly en Lisa. Voor de rest is het een makkelijk te lezen boek, dat ik zeker zou aanraden als iemand vraagt om een boek met dit onderwerp.
Cijfer: 7,5

Soul Beach, een exclusieve club

Achterkant van het boek

Soul Beach, een exlusieve club, Kate Harrison | 9789044333398 | Boeken |  bol.comAls Alice een mail ontvangt van haar overleden zus, denkt ze dat het een zieke grap van iemand is. Maar het bericht bevat details die alleen haar zus kent. Daarna krijgt Alice een uitnodiging tot de virtuele wereld van Soul Beach, een idyllisch online paradijs van zon, zee en strand. Daar is het mogelijk om met haar zus te praten – en Alice ontdekt een nieuwe wereld van vriendschap, geheimen en zelfs liefde. Maar waarom zijn er op Soul Beach alleen maar jonge, mooie en dode mensen? Wie heeft haar zus vermoord? En wat is het toch dat Alice voor altijd op dit strand zou willen zijn?

Mijn mening

Vergeleken met Loverboys heb ik over dit onderwerp nog nooit gelezen in een verhaal. Ik had al tijden geleden positieve dingen gelezen over dit boek en toen ik ‘m zag staan in de bibliotheek twijfelde ik geen moment en nam ‘m mee. Daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Het boek is mysterieus en je hebt geen idee hoe het verhaal kan aflopen en waar het precies naar toe gaat. Alice (die in het verhaal ook Florrie wordt genoemd door haar zus) wil weten wie haar zus heeft vermoord, maar komt ze hier wel achter? Er zat een wending in het verhaal, die ik achteraf pas kon plaatsen. Ik wil niet teveel verklappen, maar besef je wel dat er een deel 2 is dus dat het anders kan lopen dan je van tevoren zou denken.

De personages waren duidelijk en goed beschreven, ook al moest ik soms teruglezen over wie ze het nu weer hadden maar dat personage was dan al eens in het verhaal gekomen. Het boek is totaal niet realistisch, maar toch kun je je afvragen wat jij zou doen als je een mail kreeg van een overledenen. Ik zou er persoonlijk niet op in gaan denk ik nu, maar dat maakt het boek toch leuk om te lezen vanuit een andere kant.

Ik klink misschien een beetje negatief, maar dit boek heeft mij écht niet teleurgesteld. Binnenkort ben ik zeker van plan om deel 2 te halen (en te zoeken), omdat ik het hele verhaal rond wil hebben. Je blijft na het lezen namelijk met wat vragen achter en daarvoor moet je deel 2 lezen. Ik zou deze ook aanraden en net zoals Loverboys zou ik dit boek een 7,5 geven.

Heb jij 1 van deze verhalen al eens gelezen of ben je nu nieuwsgierig geworden naar 1 van de twee of allebei? Op dit moment lees ik in het Nederlands Pretty Little Liars deel 1 en daarna heb ik nog twee boeken (Judas van Helen Vreeswijk en Manhattans volgende TopModel van Amanda Kerlin en Phil Oh) om te lezen. Na mijn examenperiode (die maandag begint!) heb ik alle tijd om rustig te lezen, dus welk boek zou jij aanraden?

Previous post Laat uitstel geen afstel worden: begin nu!
Next post Persoonlijke update – examenweek 1

2 thoughts on “Loverboys – Helen Vreeswijk en Soul Beach, een exclusieve club – Kate Harrison