Dit is alweer de derde post in deze serie en ik ben voorlopig nog niet klaar. Eerst heb ik jullie meegenomen naar de keuze van de studie voor mij persoonlijk, vorige week naar het eerste halfjaar van het eerste jaar en vandaag zal ik jullie meenemen naar het tweede halfjaar. Wat heb ik allemaal gedaan?
Eén blok bestaat uit verschillende bokslijnen (oftewel categorieën met vakken) en één kerntaak. Daar viel in blok één van jaar één de tabloid onder en in blok twee het radio-item. In het derde blok (in het tweede halfjaar) bestond de kerntaak uit het maken van negen artikelen binnen één categorie voor de website Nieuwsvallei.nl.
Samen met mijn groep kreeg ik het onderwerp ‘Regionieuws’ en dus gingen we op zoek naar onderwerpen om (allemaal individueel) vier artikelen van 100 woorden, drie van 300 woorden en twee van 600 woorden te schrijven. Daarvoor werden we begeleid door een docent, maar ook door vier derdejaars, die net van hun stage afkwamen en ons hierdoor van tips konden voorzien. Onderstaande links zijn al mijn resultaten van dit blok.
- Over mysterieuze brieven, een nieuwe app in Nijkerk, een FoodBattle, Koninklijke hulp in Barneveld, de vogelgriep waar Barneveld geen last van had of toch wel?, de Vallei tijdens Bevrijdingsdag en Koningsdag en over transporten met giftige stoffen in Amersfoort.
Maar zoals ik al zei, bestaat een blok ook uit bokslijnen en daardoor moest ik nog meer doen. Zo updatete ik mijn blog over bijvoorbeeld het feit dat Eline Hoogenboom en Kim Einders een bezoekje brachten aan onze journalistieke arena, maar analyseerde ik ook twee boeken: Een moord kost meer levens en Het zijn net mensen. Daarnaast kwamen er op JournalisteJudith nog twee artikelen online over mijn ervaringen bij de NieuwsVallei: ‘van studente naar journaliste‘ en ‘hoe jaag je op nieuws?‘ Echter was dit niet alles, want naast mijn journalistieke blog heb ik ook nog een blog binnen mijn niche Showbizz. Daar schreef ik over ‘Euthanasie in jeugdserie Spangas‘ en ‘Nederlandse groepen die ooit zijn gestopt‘ naar aanleiding van het stoppen van K3.
Wat ik er nog van weet, is dat het héél veel stof was om te leren
De colleges, die ik kreeg dit blok stonden geheel in het teken van de jaren ’60. Dus colleges op het gebied van sociologie, psychologie, cultuurfilosofie, kunst, economie en geschiedenis. Het tentamen bestond dus ook uit vijf onderdelen (economie en geschiedenis vielen samen): wat ik er nog van weet, is dat het héél veel stof was om te leren, maar dat ik het volgens mij wel in één keer heb gehaald.
Verder waren er opdrachten als een grootouder interview en het schrijven van een mini-biografie van iemand uit de Vallei. Helaas heb ik echter geen opa en oma meer, dus ik interviewde mijn buurvrouw die ook in de jaren ’60 heeft geleefd. Het was heel leuk, maar ook leerzaam om de theorie eens in echte persoonlijke verhalen te horen, waardoor ik een beter beeld kreeg van deze tijd. De mini-biografie was een duo-opdracht en zo interviewde ik samen met een medestudent (inmiddels gestopt) een 90-jarige vrouw, die niet heel veel meer wist over deze tijd. Toch is het een heel leuk stuk geworden!
De laatste collegereeks bestond uit het vak design, waar we ditmaal een eigen website moesten maken aan de hand van HTML/CSS-codes. Hoewel de meeste studenten er problemen mee hadden, lukte het mij best goed waardoor ik het nog leuk vond ook. Met de toets kregen we echter een bepaalde code niet, waardoor ik een beetje de mist in ging. Ach, ik heb het wel afgesloten met een voldoende.
Blok 4
Blok 4 was alweer het laatste blok van het eerste jaar. Hoewel ik in jaar één behoorlijk mijn twijfels heb gehad (en dus ook uitkeek naar vakantie), moest er nog wel iets gebeuren. Blok vier was een crossmediaal blok en dat houdt in dat de nadruk lag op schrijvende pers, maar dat je vrij was om ook video’s en geluid te produceren voor wederom de Nieuwsvallei.nl. Iedere redactie kreeg ik dorp/stad in de Gelderse Vallei aangewezen en mijn redactie kreeg.. Scherpenzeel!
De bedoeling was om een explainer (dus wat speelt er en welke verhalen ga je als redactie maken?), een interview, een fotoverslag en een longread te schrijven over dit dorp. We begonnen dus als redactie met de eerste kennismaking in dit dorp aan de hand van korte gesprekjes met de inwoners. Hierdoor konden we de explainer ‘Een kijkje in de Neus van Gelderland‘ schrijven. Het interview en het fotoverslag moesten we individueel maken, dus daar kwamen: ‘Scherpenzeel in het groen‘ en ‘Renée Eijgendaal voelt zich thuis‘ uit. Als laatste de duo-opdracht in de vorm van een longread (een lang verhaal over een probleem dat er speelt), waar mijn medestudent en ik schreven over de hangjongeren in Scherpenzeel met als oplossing: luisteren naar hangjongeren. Dit dossier sloten we af met een ‘functioneringsgesprek’ met de begeleidende docent.
Verder kregen we colleges als drama (volgens mij ook in blok drie, maar hier ben ik even niet meer zeker van) en een tentamen over identiteit en ethiek, wederom in categorieën zoals Psychologie, interculturele communicatie en in filosofie. Met het reguliere tentamen haalde ik een vier, maar met de herkansing (nog in de zomervakantie) haalde ik toch mooi een 8,6. Mocht je meer willen weten over de precieze lesstof van Identiteit en Ethiek of één van de andere toetsen dan verwijs ik je door naar het blog van Robyn, die verschillende samenvattingen heeft van colleges uit jaar één.
Als ik een tip moet meegeven aan mensen is om niet zo snel op te geven
In jaar één blok vier heb ik nog iets moeten doen: drie dagen stage lopen! (in mijn geval echter twee). Ik heb daarvoor een aantal bloggers gemaild, maar ook grote media zoals RTL Boulevard en Shownieuws. Helaas was hier allemaal geen plek (of namen ze geen stagiaires aan voor drie dagen). Dus kwam ik terecht bij de Soester Courant, de lokale krant van de gemeente Soest. Een erg leerzame periode, waar ik stukjes heb mogen schrijven en het vak echt van dichtbij heb meegemaakt.
En toen.. was jaar één voorbij en was ik met 55 punten! Alleen de eerste opdracht van blok één het schrijven van een artikel met de pitch heb ik niet gehaald en moest ik in jaar twee voor de tweede keer herkansen. Gelukkig heb ik dat inmiddels gehaald, maar moet het officieel nog worden ingevoerd. Vooral het laatste blok heeft voor mij voor verandering gezorgd, want sindsdien voel ik mij een stuk zelfverzekerder als ik mensen moet spreken/interviewen. Ik denk dat het vooral door de stage komt (want daar zag ik ‘dit kan ik’!), maar ook door de overige opdrachten. Als ik een tip moet meegeven aan mensen is om niet zo snel op te geven: ja, soms heb je door dat het echt niet bij je past, maar in mijn geval moest ik ergens doorheen/mezelf laten groeien.
Concluderend was jaar één geen makkelijk jaar, maar ben ik blij dat ik niet ben gestopt. Ik zit er nog steeds en natuurlijk zie ik soms op tegen dingen, maar ik weet dat ik het kan en dat het gaat lukken. Vanaf volgende week zal ik het hebben over jaar twee!
In deze terugkerende post neem ik jullie mee door de opleiding journalistiek. Wat moet je allemaal kunnen en wat heb ik in de eerste anderhalf jaar allemaal gedaan? Ik hoop dat ik wekelijks een artikel online kan zetten over mijn opleiding. Mocht je nog vragen hebben, kun je deze achterlaten bij de comments of mij een mailtje sturen (e-mail te vinden bij ‘contact’).
En ik ben ook heel blij dat je er in jaar 2 gewoon weer bent, nu met al je studiepunten! Wat gaat het allemaal zo snel zo’n jaar, met jouw blogs zie ik toch weer even wat we ook alweer allemaal gedaan hebben!
Ja, echt he haha het ging al snel vorig jaar maar nu je dit zo ziet helemaal. 🙂
Ik neem in overweging om ook journalistiek te doen! Lijkt me ontzettend veelzijdig. 🙂
Leuk om te lezen! Lijkt me een toffe opleiding, ook al heb ik een ander pad gekozen.