Studiekeuze – Journalistiek: het eerste halfjaar

Vandaag neem ik jullie mee naar de eerste helft van het eerste jaar van mijn opleiding. Het eerste halfjaar bestond uit twee blokken: eentje gericht op schrijvende pers en de tweede op radio/televisie. Dus: wat heb ik allemaal gedaan en wat vond ik ervan?

news-644848_1920

Foto: Pixabay – Het eerste blok ging dus voornamelijk over schrijvende pers en door middel van opdrachten moest je op het eind een tabloid maken (een krant op het formaat van tegenwoordig). Deze opdrachten waren onder andere een tekst herschrijven en hier een fatsoenlijk artikel van maken, een interview houden en uitwerken, een nieuwsbericht maken, een sfeerverslag schrijven en als laatste een column maken. De artikelen werden niet stuk voor stuk beoordeeld, dus hoe ik alles heb gedaan weet ik niet. Het meeste moeite had ik met het interview. Ik was daar voor mijn gevoel nog helemaal niet klaar voor, maar toch heb ik het gedaan.

De eindopdracht was natuurlijk het inleveren van de tabloid, maar ook het maken van een nieuwsartikel waarbij je twee mensen moest spreken en nog één internetbron moest gebruiken. Jouw idee moest je pitchen tijdens een ‘redactievergadering’. Wederom had ik hier veel moeite mee en dat bleek ook wel, want ik heb deze pas in blok 1 in jaar 2 gehaald. Met het behalen hiervan heb ik gelijk (nog niet officieel) mijn P binnengehaald. 

Overige vakken, die ik had in blok 1 van jaar één waren Studieloopbaanbegeleiding, waarbij je één keer per week samen komt met je begeleider (soort mentor). Hij/zij beantwoordt je vragen en is er voor je als je problemen hebt in het dagelijks leven of met je opleiding. Verder had ik een vak genaamd ‘500 kernbegrippen’ waarbij je op zoek moest gaan naar moeilijke woorden in krantenartikelen én twee taaltoetsen op jouw niveau te bepalen van Engels en Nederlands.

Het laatste vak en misschien wel het vak, dat ik het leukste en leerzaamste vond, is Design. De eerste paar lessen kreeg je les in photoshoppen. Een tool, die niet alleen maar handig is voor de journalistieke wereld, maar natuurlijk ook voor bijvoorbeeld je blog. Daarnaast kregen we les in het opmaken van een krant, wat we weer konden gebruiken voor onze tabloid.

Tevens begon ik in jaar één blok één mijn eigen blog, waar ik onder andere schreef over gastcolleges van journalisten die kwamen tijdens Journalistieke Arena (zoals Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth), boekanalyses over Tussen gekken & gajes en De littekens van de dag, maar ook over mijn ‘niche’ Showbizz (waar ik schreef over tussenstanden Televizierring, over kandidaten van het eerste seizoen The Voice of Holland en over het feit dat Bianca Krijgsman een Emmy won).

Blok 2

Blok 2 ging volledig over het maken van een radio- en/of tv-item met als thema ‘de decentralisatie van de zorg’. Vanaf 1 januari 2015 ligt deze verantwoordelijkheid bij de gemeentes. Mijn redactie maakte een radio-item en zo interviewde we een journalist, iemand van de gemeente en een patiënt die bang was voor de gevolgen. Wederom een periode waarin ik het niet eenvoudig had, maar die ik wederom heb doorstaan.

Natuurlijk bestaat mijn opleiding niet volledig uit praktijkervaring, maar ook uit theorie. Daarom heb ik vakken over de democratie en de veranderingen hierbij (zoals de decentralisatie van de zorg). Het vak ‘Public Trust’ ging daarnaast over hoe de politiek in Nederland eruit ziet en hoewel ik er niet veel meer van weet, weet ik wel dat ik deze toets pas heb gehaald in de herkansingen.

Overige vakken waren wederom SLB, maar ook een nieuwe: Keek op de Week, waarin je aan de hand van onderwerpen uit het nieuws ging discussiëren. Zo heb ik artikelen gekozen over het verdwijnen van Kris en Lisanne in Panama, maar ook de verbouwing in Tivoli Vredenburg. Soms kwam je wel aan de beurt, maar soms ook niet.

Het laatste vak heette Casus en daar moest je aan de hand van opdrachten vooral dingen verzinnen zoals een plan over economische ongelijkheid of een artikel verzinnen over discriminatie op jouw school bijvoorbeeld. Ik heb er niet veel van begrepen (en onthouden), maar gelukkig heb ik dit meteen met een voldoende afgerond.

De blogs, die ik schreef gingen onder ander over een terugblik over het Showbizz-jaar 2014, De Nationale IQ-test en Wie is de Mol. Over de boeken Alle dagen Schuld & De Nieuwsfabriek en vertaalde ik mijn Engelse interview in het Nederland, waar ik tevens een artikel over schreef.

Laatste opmerkingen

In 2014-2015 begonnen ze op mijn opleiding net met een nieuw curriculum en zo ook met een heel nieuw online platform. Je kunt dus wel zeggen dat het soms een rotzooitje was, want niet alleen wij als nieuwe studenten, maar ook de docenten wisten soms niet hoe dingen werkte. Ik ben het eerste halfjaar op het begin meteen in de stress geraakt, omdat ik niets snapte van mijn rooster en sommige opdrachten ver buiten mijn comfort zone liggen. Maar juist van deze dingen leer je en daar word je alleen maar beter van. In het eerste halfjaar heb ik echter wel een goed beeld geschreven van het vak en van mijn opleiding, ook al gaat het over zorg en ben ik meer van de Showbizz. Deze keuze komt pas later. Ik heb vooral geleerd om sterk te blijven als het even niet gaat en dus door te zetten.

In deze terugkerende post neem ik jullie mee door de opleiding journalistiek. Wat moet je allemaal kunnen en wat heb ik in de eerste anderhalf jaar allemaal gedaan? Ik hoop dat ik wekelijks een artikel online kan zetten over mijn opleiding. Mocht je nog vragen hebben, kun je deze achterlaten bij de comments of mij een mailtje sturen (e-mail te vinden bij ‘contact’).

Wat studeer jij momenteel?


One Comments

  • sabrina

    december 8, 2015

    Interessant om te lezen! Ik laat het mn zoon lezen, die zit in vwo4 en heeft interesse in journalistiek. Fijn voor hem om zo’n artikel te lezen, je schrijft duidelijk alvast!👍

    Reply

Geef een reactie

CommentLuv badge