Tips voor tijdens je eindexamen

Het grote moment, waar ik al een jaar mee bezig ben staat dan bijna voor de deur: het eindexamen. Misschien wel het meest spannende moment van je leven. (voor mijn gevoel dan). Op dit moment ben ik al druk aan het leren en hierdoor is het helaas ook wat rustiger op mijn blog. Ik heb voor alle examenkandidaten en natuurlijk ook een beetje voor mezelf tips bedacht om voor iedereen hopelijk het examen te laten slagen.

1. Bereid je goed voor.
Dit lijkt me logisch, maar oh zo belangrijk. Leer goed van te voren, rust goed uit, vergeet geen pauzes te nemen tijdens het leren en leg de avond voor je examen alvast je spullen klaar: rekenmachine (eventueel extra batterijen), woordenboek (altijd een Nederlands woordenboek) en voor de vreemde talen natuurlijk een ander woordenboek, iets te en eventueel iets te eten voor extra energie tijdens je examen.

2. Eten tijdens en voor je examen
Tijdens het examen mag je net zoals je gewend was bij de Cito-toets ook eten, maar wat is nou slim om mee te nemen? Ik zou je aan de hand van tips die ik zelf heb gekregen (heel veel) snoep afraden. Iedereen staat vrij in zijn/haar keuzes, maar persoonlijk zou ik kiezen voor dingen zoals: kauwgum (tegen de stress), brood, bananen (langzame koolhydraten), chocolade (lekker en goed tegen de stress) en/of thee (helpt om te ontspannen). Kijk wel uit met te veel drinken, want je wilt niet na 1,5 uur al dringend naar de wc moeten.

3. Vergeet even de ruzie en/of jouw boosheid
Er is aangetoond dat boosheid je intelligentieniveau omlaag haalt. Dus leg ruzies bij of stel een heftige discussie nog even uit. Als er tijdens je examen iets mis blijkt te zijn met een vraag kun je later (na het examen) een melding doen bij het LAKS.  Vergeet dus even de onduidelijkheid en probeer er nog het beste van te maken. Alles komt goed, als je maar rustig aandoet.

4. Niet te lang doorleren
Slaap is hard nodig vooral om 3 uur lang een examen vol te houden. Ga dus niet ’s nachts te lang nog doorleren om de stof in je hoofd te krijgen, want jouw hersenen hebben ook een maximum. Slapend wordt de stof in je hersens opgenomen zodat je alles nog goed weet de volgende dag. Stop dus met leren als het te laat is en ga lekker slapen. Je zult jezelf tijdens het examen dankbaar zijn.

Een andere redenen waarom je niet te lang moet doorleren (tot het laatste moment) is omdat er ook tijd moet zijn voor ontspanning. Nu snap ik ook wel (persoonlijke ervaring) dat soms ontspanning niet altijd handig is, want je wilt dit nog.. en dat.. en zus en zo.. maar soms moet je jezelf rust geven. Leer maximaal tot de avond van te voren en kijk/lees het ’s morgens nog 1 keer door. Vertrouw op jezelf: je weet het echt wel na al die weken leren en oefenen.

5. Concentreer je op één ding.
Dit is vooral een tip voor tijdens het leren. Je hebt verschillende vakken waar je voor moeten leren (kunstgeschiedenis, economie, wiskunde, Nederlands, Engels en bijv. geschiedenis), maar doe dit niet allemaal tegelijk. Wat voor mij persoonlijk werkt is een weekplanning maken. Je schrijft op wat je die week gedaan wilt hebben en zo kun je per dag kiezen waar de focus op gaat liggen. Zo lag de focus vandaag bij mij op economie: leren, maar ook opdrachten uit oude examens maken. Morgen zal ik meer gaan leren voor kunstgeschiedenis. Doe rustig aan en begin daarom ook op tijd. Zo heb je alle tijd voor alle vakken.

Tijdens je examen is het belangrijk dat je eerst gaat kijken waar het examen precies uit bestaat. Zodat je met tijdnood weet wat je wel al weet (en je dus zeker punten voor haalt) en wat minder. Je kunt in tijdnood dan beginnen met de latere opdracht, maar maak een opdracht dan helemaal af en vergeet even de vorige opdracht waar je nog twijfels over hebt. Doe rustig aan en haal eruit wat eruit te halen valt. Vergeet ook niet belangrijke dingen te markeren, zodat je weet wat je precies moet berekenen (+ herhaal de vraag in je antwoord).

6. Accepteer je spanning
Ik kan mezelf op dit moment wel een beetje een stresskip noemen, maar ik moet ook accepteren dat ik stress heb. Stress is normaal en vooral in deze tijd. Je gunt jezelf wel rust, maar toch heb je stress. Nu weet ik van mezelf dat ik vaak stresserig ben en met soms diep in-en uitademen word ik alweer rustiger. Zoek dus een manier om je spanning om hoogtepunten minder te laten worden. Spanning is niet alleen maar slecht. Het heeft ook voordelen, want het maakt je alerter. Dus accepteer dat je het hebt, maar zorg dat je er wel mee kan werken.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze tips en het examen gaan rocken. Doe jij dit jaar examen of heb je al eerder examen gedaan en heb je nog een briljant tip voor mij en de andere examenkandidaten? Laat ‘m alsjeblieft achter in de reactie, want aan elke tip heb je wel iets.

 


Geef een reactie

CommentLuv badge