Tips voor een goede planning!

Het is vakantie en eigenlijk wil je totaal niet aan plannen denken, maar wist je dat goede planningen maken juist zorgt voor minder stress in je leven? In ieder geval wel voor mij. Als ik weet wat mij te doen staat, doe ik het veel sneller en liever, want dan heb ik meer vrije tijd. Ik laat je vandaag mijn planning zien met extra tips.

1. Bepaal al je plannen en schrijf ze op!
Voor je begint moet je natuurlijk weten wat je allemaal moet doen: denk aan huishoudelijke taken, school/werk en/of je blog. Vergeet vooral geen plannen, want dingen op het laatste moment doen is natuurlijk zonde van je planning. Denk dus overal aan en schrijf eerst alle dingen die je vandaag ‘moet’ doen op. Schrijf daarna de dingen op die je graag wil doen, maar geen grote problemen oplevert als je dat niet vandaag doet (zonder deadline). Als je alles op hebt geschreven schrijf je erachter hoelang je denkt ermee bezig te zijn: dit kan 5 minuten zijn, maar misschien ben jij in totaal met een video opnemen voor je blog wel meer dan een uur kwijt. 

2. Wissel korte en lange opdrachten af
Nu je al je taken hebt opgeschreven, ga je beginnen met een puntsgewijze planning. Begin met een lange opdracht, want daar ben je het langste mee bezig en zou je liever uitstellen. Kies na je lange opdracht (en eventuele pauze daarna) voor een kortere opdracht en wissel dat af. Zo blijf je gemotiveerd aan het werk en hoef je niet twee lange opdrachten achter elkaar te doen.

3.  Maak haalbare planningen
Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik te veel dingen wil doen op één dag en dat terwijl ik dat helemaal niet haal. Daar krijg je helaas alleen maar stress van en daar word je niet vrolijk van. Daarom moet je juist de dingen doen die je echt moet doen vandaag en dan kun je altijd kijken wat je eventueel nog kan doen op diezelfde dag, maar vergeet niet om je werk wel netjes te houden en niet dingen te gaan afraffelen omdat je van alles wil doen op diezelfde dag.

4. Vergeet de pauzes niet in te delen
Ik schreef het al een beetje bij stap 2: plan je pauzes in bij de stapsgewijze planning. Zo weet je ook dat je een pauze krijgt en dat je daar naartoe kan werken, als je tenminste helemaal tevreden bent met het werk wat je hebt gedaan. Geen pauzes van meer dan een uur, maar houd het bij 10 minuutjes of een kwartiertje. Daarna kun je weer mooi aan het werk!

5. Voer je planning uit
Dit is misschien wel de slimste tip: als je een planning hebt gemaakt, voer ‘m dan ook meteen uit. Je weet hoelang je met de taken bezig bent, wanneer je pauze hebt en wanneer je een korte en een lange opdracht doet. Het is nu dus tijd om te beginnen!

Maak jij vaak een planning of bekijk je per moment wat je gaat doen? Ik maak nu steeds vaker een planning in de vorm van een to-do lijstje. Zoals je op de foto’s hebt kunnen zien, vergeet ik de tijd er bij de zetten, maar die tip ga ik nu zeker eens gebruiken. Zo heb ik dus wat aan mij eigen tips. 


5 Comments

  • Beau

    augustus 1, 2014

    Handig zeg!

    Reply
  • kaoutarschrijft

    augustus 1, 2014

    Oke ik ben dus absoluut een ramp in plannen. Dus dit komt heel goed voor mij uit! Bedankt voor de tips! Xx

    Reply
  • Irma

    augustus 1, 2014

    Dit is zo handig! Meteen even bij mijn favorieten gezet, als voorbereiding op een druk nieuw schooljaar. Thanks!

    Reply
  • Kaylee Joosten

    augustus 3, 2014

    Handig! Ik denk dat ik hier straks/morgen mee ga beginnen. Vooral voor dadelijk na de vakantie is het erg handig voor me. In de vakantie heb ik niet echt zin in een planning.

    Reply
  • kellyjayne

    oktober 20, 2014

    Dit is iets wat ik maar snel toe moet gaan passen, zo lastig om een fulltime baan met bloggen te combineren, denk dat dit een echte uitkomst kan zijn!

    Reply

Geef een reactie

CommentLuv badge