Tips om weer fit te worden & te blijven

De zomervakantie nadert voor de meeste van jullie. Dat betekent de school-of werkspullen aan de kant en genieten maar! Waarschijnlijk ben je op het begin van je vakantie nog heel moe van het afgelopen jaar, maar om toch het beste uit je vakantie te halen heb ik vandaag een paar tips om je snel weer fit te voelen.

 1. Sporten
Al lijkt het zo vermoeiend, sporten zou je moeten helpen aan meer energie. Door het sporten verbruik je energie, maar je lichaam maakt het juist ook aan. Dit komt doordat tijdens het sport vetten die zijn opgeslagen in je lichaam omgezet worden in energie. Door deze energie wordt je juist alleen maar actiever. Op lange termijn zal je lichaam sneller vet verbanden en krijg je dus ook meer energie in de toekomst.

2. Eet verstandig
Vet wordt dus tijdens het sporten omgezet in energie, maar daarom moet je niet meer vettige dingen gaan eten en net zoals geen extra zoete dingen eten. Je bloedsuikerspiegel kan gaan dalen en stijgen en dat maakt je juist vermoeid. Eet dus slim: granen, vruchtensappen, noten en andere gezonde dingen. Laat dus voor meer energie de zoete dingen staan (waar je denkt energie van te krijgen) en kies voor het gezonde voedsel.

3. Pak stress aan
Ik heb het al vaker benoemd, maar ik ben vaak heel gestrest juist omdat ik alles zo goed mogelijk wil doen. Het is slecht voor mijn lichaam en ik word er onnodig moe van. Mijn moeder zegt vaak: ‘Ontspan nou eens!’ Nu is dit voor mij heel moeilijk, maar als ik weet waar de stress vandaan komt kan ik er ook iets aandoen. Dus als dit ook jouw probleem is: ga eens na waar de stress vandaan komt en probeer het op te lossen. De stress is dan niet automatisch weg, maar door goede ademhalingstechnieken en yoga zal het wel verminderen.

4. Yoga
Yoga zal je lichaam tot rust laten komen en daardoor voel jij je later weer een stuk energieker. Je hebt verschillende houdingen, dus zoek voor jou welke het beste is. Je kunt yoga in een groep doen in bijv. de sportschool, maar er zijn op internet genoeg filmpjes te vinden met yoga-oefeningen die misschien wel perfect bij jou passen. Een website met verschillende houdingen vind je hier

5. Slaap niet te lang en niet te kort
Slapen is iets raars: je hebt het nodig, maar als je te lang slaapt kun je moe worden en als je te kort slaapt ook. Ik ben zelf iemand die heel lang kan slapen: rond 12 uur naar bed en dan om 10/11 uur wakker worden. Dan slaap ik dus gemiddeld per nacht 10 uur. Er wordt juist aangeraden om 8 uur per nacht te slapen: dat zou de juiste tijd zijn. Daarom voel ik me in de vakantie soms niet actief (en fit) en zo blijf ik de hele dag in de slaapmodus. Nu hebben mijn dagen ook pieken en dalen qua moeheid, maar ik zou dus eigenlijk minder moeten slapen om alles uit mijn dag te halen.

6. Geniet!
Maak je geen zorgen, alles komt goed! Geniet van je vakantie en van het mooie weer en dan voel je je hopelijk snel weer fit genoeg om alles te kunnen wat jij wil doen in de vakantie. Kom van je bed af en ga lekker de deur uit. Frisse lucht, de zon en leuke dingen.

Heb jij moeite om je te relaxen en ben je daardoor heel vaak moe? Of heb jij altijd energie voor 10? Ik ben nog steeds aan het genieten van mijn vakantie en daarom hoop ik dat de zon blijft schijnen in Nederland, want daarvan word ik altijd fit. Wat is jouw ultieme tip om van de moeheid af te komen?


Geef een reactie

CommentLuv badge