Boekrecensie: Over the edge

Ik zat laatst eens te denken: waar heb ik het nou nog nooit over gehad? Juist: boeken! Zoals de meeste van jullie weten ben ik verslaafd aan bijna alles wat met de televisie te maken heeft en dan voornamelijk The Voice of Holland. Je zou het daarom bijna niet zeggen, maar ik hou ook zeker van lezen. Laatst heb ik daarom Over the Edge van Helen Vreeswijk en Dirk Barcke gelezen en mijn mening erover gevormd.

Mijn mening is op geen enkele manier beinvloed door iemand/iets, want ik heb het boek geleend van de bibliotheek

Waar gaat het boek over?

Het boek gaat voornamelijk over de Belgische Chris. Hij weet van zichzelf dat hij niet de allerknapste is. Hij voelt zich na de scheiding van zijn ouders eenzaam en alleen. Hij zou wel willen vrijen met Fien, maar die is verliefd op zijn beste vriend Ruud. De gore internetfilmpjes winden hem op en brengen hem op het idee om op zoek te gaan naar de ultieme kick. Fien zou hierbij het hoogtepunt zijn, maar hij begint eerst in Nederland om vreemde meisjes te verkrachten en/of aan te randen.

Mijn mening:
Onderwerp:
Bij het lezen van de achterkant twijfelde ik of ik het boek wel zou willen lezen, maar ik vond het achteraf niet zo erg om te lezen. Ik vind het onderwerp origineel, want zo’n boek had ik nog nooit gelezen.  De boeken van Helen zijn op de waarheid gebaseerd en ook de namen van de politieagenten zijn echt.

De schrijfstijl:
Ik kende de schrijfster van dit boek Helen Vreeswijk (Dirk Bracke niet) al van eerder boeken, die erg spannend waren. Dit boek was minder spannend dan gedacht, maar je wilde wel weten hoe het zou aflopen en hierdoor dus makkelijk te lezen.

Het verhaal gebeurde steeds vanuit andere personen: Chris, Fien, maar ook in het leven van politieagenten (te veel namen die je moest onthouden van alle politieagenten) die druk bezig zijn met de zaak van Chris en ondertussen ook nog andere zaken. Dit was wel verwarrend, omdat je goed moest blijven opletten met wie je nu te maken had. Dit is wel een minpuntje, maar ik weet dat dit vaker is in de boeken van Helen Vreeswijk omdat de boeken op de waarheid zijn gebaseerd en daar horen meer kanten van het verhaal bij.

Eindoordeel:
Het rare van dit boek is, is dat je medelijden krijgt met de hoofdpersoon die vreselijke dingen doet. Dit heeft me geboeid en daarmee ook gelijk het onderwerp van dit boek. Het verhaal leest makkelijk, want je wil weten hoe het afloopt. Ik zou het boek niet aanraden, omdat ik weet welke andere goede boeken Helen heeft geschreven. Dirk heeft ook boeken geschreven, maar hier heb ik geen ervaring mee. Ik wil het boek een 7 geven.

Hebben jullie dit boek al eens gelezen en wat was jouw mening hierover? Ik hoop dat jullie zo’n review/recensie over een boek ook leuk vinden, want ik ben het zeker van plan vaker te doen. Judithblogtsolo is niet voor niets een van-alles-wat blog.